The Byrds
The Mamas & the Papas

Secrets by the Highway - Map (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fres + behag = Map

Map går gitarpop, uten å gi avkall på sitt eget sound. Nå blander de alternativ rock og indiepop med 60-talls stemning.

Josh Dooley er tilbake med en ny skive der han finfint fordeler sofistikerte og intrikate melodier over godt låtmateriale. Map spiller fortsatt sin musikk litt saktere enn de fleste, med en passende sløv Dooley på vokal som guide gjennom indiepop-landskapet. I tillegg har Map nå også mange låter hvor gitarene og energien har en viktigere plass enn tidligere. Og slik har Think Like An Owner blitt mer rocka, mørkere og utstyrt med en mer skitten vibb.

Vi får håpe Dooley har samlet et mer permanent band nå. Richard Swift og Frank Lenz har blitt helopptatt med Starflyer 59 og Pony Express, og har blitt erstattet av Loop, Ben Heywood og Heather Bray. Båndene er likevel fortsatt sterke til Starflyer 59. Det er gitarist og vokalist i Starflyer 59, Jason Martin, som har produsert Think Like An Owner, og denne gang driver Map mer over i soundet til hans eget band, som er litt tøffere i kantene og hardere enn Map har vært tidligere. Dette merkes spesielt godt på skivas høydepunkt Legal and Tender, en vanvittig tøff låt med et nydelig driv og kræsjende cymbaler.

Secrets By the Highway bød på delikat, nostalgisk, sjarmerende, intrikat og nydelig drømmepop med hint til 60-tallsharmonier à la The Byrds og The Mamas & the Papas. I tillegg hadde de en lullende behagelighet over seg, og kom du under huden på låtene kunne de på samme tid være besettende. Jeg sprer fremdeles elementer av denne hypnosen på Think Like An Owner, men Josh Dooley rendyrker ikke dette på samme måte som tidligere.

Variasjonen innad på Think Like An Owner er imidlertid større enn den vi hørte på forgjengeren. Her finnes fortsatt delikate låter som Pistols and Pearls hvor Magnetic Fields møter The Mamas and the Papas, og der tøffe powerpop-trommebreak spriter opp behaget. I tillegg variererer Think Like An Owner mellom søte drømmepop-låter, type Secrets By the Highway, alternative rockere og gitarbaserte låter som til tider nesten heller over i shogaze-territoriet. På Vixen bidrar Heather Bray med sin nydelige vokal à la Beth Gibbons, et grep som bygger en mer melankolsk dimensjon over Dooleys ringende gitarer og herlige låter. Samspillet mellom Heather Brays lalalala-koring og Josh Dooleys smektende stemme på 60s-poperen 3 of Clubs, anbefales også på det varmeste. No Strength runder av nok en meget flott Map-skive som en energisk nyveiv-låt, hvor alt selvfølgelig går litt saktere enn det normalt gjør i denne genren.

Map leverer igjen en plate spekket med høydepunkter, og få svake partier. Think Like An Owner er på høyde med fjorårets Secrets By the Highway, men det var noe med behageligheten og besettelsen på forrige fullengder som fanget meg litt sterkere. På den annen side, variasjonen på Think Like An Owner inngir forhåpninger om at plata kan skaffe nye Map-tilhengere.