Død Manns Tango - Kaizers Orchestra (2002)
Maestro - Kaizers Orchestra (2005)
Våre Demoner - Kaizers Orchestra (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Djevelens ompaorkester

Mindre oljefat og sirkuspønk. Mer død og djevelskap. Og fortsatt ompa, råskap og svingende melodier.

La gå at den norske oljeindustrien må takke den overhengende faren for ny Irak-krig for at oljeprisen i skrivende stund ligger på rekordhøye 34 dollar fatet. Men jammen skulle en tro at Kaizers Orchestra har sin del av æren. For ingen har fått nordmenn til å digge til oljefat som sekserbanden fra Bryne: Med 90 000 solgte eksemplarer av førstealbumet Ompa Til Du Dør og imponerende 150 konserter i løpet av fjoråret alene (hvor de iført gassmasker og ulastelige dresser knuser oljetønne-instrumentene sine med brekkjern), har ompaorkesteret vekket interesse for oljefat langt utover de vanlige boreplattform- og børskretsene. Og nå, akkurat idet Kaizers Orchestras lenge etterlengtede andreplate Evig Pint går rett inn på toppen av landets hitlister, stiger altså oljeprisen himmelhøyt. Tilfeldig? Neppe.

Likevel: Jan Ove Ottesen & Co har senket oljefat-faktoren betraktelig på Evig Pint. Sigøynerfest-soundet og den lekne sirkusstemningen er også tonet ned, mens det snåle persongalleriet vi ble kjent med på førsteplata er helt forduftet. Tilbake står ompattaktene, råskapen og dysterheten. Fortsatt lyder det umiskjennelig kaizersk, men denne gangen er det lenger mellom overraskelsene og de viltre innfallene enn på debuten.

På en måte har Kaizers Orchestra med Evig Pint laget et løst rocketeaterstykke à la Tom Waits' The Black Rider; hørt under ett forteller de tolv sangene på plata den mørke historien om en dødsdømt fange, som innser at han aldri vil bli sluppet inn i Himmelriket. Før han inntar sin plass blant evige pinsler ved "den store kaminen" i Helvete, unner han seg imidlertid en skikkelig fyllekule. Og så er det slutt: "Og eg forstår at du spør/ Var dette livet, var dette alt".

Teatralsk og melodramatisk, ja vel, men voldsomt fengslende - helt fra første skranglete pumpeorgeltakt og til albumet toner ut med fire minutter vakker strykemusikk. Kaizers Orchestra har opparbeidet en voldsom selvtillit til seg selv og sitt særegne musikalske konsept. Det merkes på sangstemmen til Jan Ove Ottesen, men også på at bandet tilsynelatende gjør akkurat som de selv vil uten å ta nevneverdig hensyn til salgstall eller forventninger. Aller best lyder Rogalands-sekstetten på den sigøynersvingende og Kurt Weill'ske Djevelens Orkester og på den enkle tangoen Veterans Klage. Også bandets gamle konsertslager Salt & Pepper er, med all sin trøkk og hardtslående energi, blant høydepunktene på plata. Større problemer har jeg med balladen Min Kvite Russer, som har platas minst fengende melodi. Til gjengjeld er teksten bra: "Månen er full i kveld/ Den er like kvit og full som/ meg og min bestevenn"

Men uansett hvordan du snur og vender på det, er og blir Kaizers Orchestra et liveband. Derfor blir det ekstra spennende å se hvordan de kommer til å fremføre det nye materialet sitt på scenen. Tør vi håpe på flere oljefat?

Magnolia Electric Co. - Sojourner

(Secretly Canadian)

The great plains, the black hearts, the crossroads and the lonesome valleys: Magnolia samler tråder og gir ut årets hittil sterkeste samler.