Bat For Lashes
Regina Spektor
Stars of the Lid

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Musikk med innestemme

Britisk duo debuterer med lavt volum, men mye intensitet.

Den britiske duoen Felix har med sitt debutalbum You are the one I pick laget en bemerkelsesverdig hybrid mellom klassisk-ambient musikk og pop. Historiene er småpussige. Det handler om ponnier, drager, tv-titting og Marlboro-mannen. Stemmene er varsomme, men insisterende. Som en ukjent som har noe viktig å fortelle, men som ikke ønsker å virke for bråkjekk. Derfor sniker ordene seg innpå deg, svikefulle, nesten slik at du tror de er en uskyldig løgn.

Men pass på at du ikke lar deg villede. Til tross for at uttrykket er behersket, nærmest undertrykket, er det sterkt ladet med en påtrengende kraft. You are the one I pick er den musikalske essensen av stillheten og de første rystningene som følger før vulkanen eksploderer.

Duoen Felix kan i stor grad defineres gjennom den unike dynamikken som eksisterer mellom medlemmene Lucinda Chua og Chris Summerlin. Sammen vever de et teppe bestående av cello, piano, gitar, samt vokal. Med sin sjeldne krysning mellom pop og klassisk fremstår Felix på sitt debutalbum som talsmenn for en slags velartikulert minimalisme. Lydbildet er oversiktlig og til tider gjennomsiktig, med lite bruk av perkusjon. De viser med tydelighet at volum ikke er en nødvendighet for å bli hørt.

Foruten å nevne klassisk musikk er det dessuten nærliggende å trekke paralleller til drone-musikk som kjennetegnes med sitt minemalistiske uttrykk, bruk av repetisjoner, sustain og tette akkordklanger. Låta Back In Style innehar alle de nevnte elementer, og er et typisk ekesmpel på hvorfor Felix til stadighet innhentes av drone-begrepet. For øvrig preges flertallet av de elleve låtene på You are the one I pick av klangflater som settes opp mot hverandre. Dette byr på mange interessante og uforutsigbare harmoniske vendinger. Også i vokalen tar melodilinjene overraskende svinger her og der. Ode to the Marlboro Man, som er en av de få perkusive låtene på plata, er et godt eksempel på hvor lite som skal til før man som lytter jubler stille av glede over enkel melodiførende innovasjon.

Duoens ene halvdel, Chris Summerlin, også kjent fra rockebandet Lords, setter sin signatur på Felix' lydbilde gjennom sine gjenkjennelige gitarhamonier. Han tilfører vokalist Lucindas åpne klangflater sårt tiltrengt tekstur, og mixet gjennom begge kanaler i et påfallende høyere volum enn de resterende instrumenter fungerer han nærmest som en livvest som redder Felix fra å havne i den beryktede singer/songwriter kategorien. På What I learned from TV, som for øvrig er et av de sterkeste sporene på plata, setter han i gang låta med en klassisk drone-inspirert intro, varsomt og vakkert.

Lucinda Chua, tidligere kjent som cellist og backinginstrumentalist for den amerikanske ambient-duoen Stars of the Lid, trer inn i rollen som Felix' stemme med eleganse og stil. Og med sin bakgrunn som klassisk skolert pianist og cellist bidrar hun utvilsomt til Felix' uvanlige tilnærming til popformatet. Lucinda griper tak i deg med sin skjelvende røst, og fremstår som slående bevegende i sine refleksjoner omkring hverdagslivets banaliteter. Vokalmessig plasserer hun seg i krysningspunktet mellom en Regina Spektor-isk rytmisk artikulerende stemmebruk og en naivistisk imitasjon av det klassiske sangidealet. Formidlingsevnen er sterk, selv om hun på enkelte av låtene henfaller til en noe ubemerket rolle som vokalist, hovedsaklig grunnet hennes utpregede monotone uttrykk.

På flertallet av låtene fungerer dette uttrykket imidlertid utmerket. For er det noe Felix nettopp ikke er, så er det påtrengende. I deres underfundige mikroverden av kammerpop og ambient drone-music er det helt opp til deg som lytter om du ønsker å låne et øre eller ikke.