cover

Heretic Pride

The Mountain Goats

CD (2008) - 4AD / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Indierock / Americana / Singer/songwriter

Spor:
Sax Rohmer #1
San Bernardino
Heretic Pride
Autoclave
New Zion
So Desperate
In The Craters on the Moon
Lovecraft in Brooklyn
Tianchi Lake
How to Embrace a Swamp Creature
Marduk T-Shirt Men's Room Incident
Sept 15 1983
Michael Myers Resplendent

Referanser:
Smog
Okkervil River
John Vanderslice
St. Vincent

Vis flere data

Se også:
All Hail West Texas - The Mountain Goats (2002)
Tallahassee - The Mountain Goats (2002)
We Shall All Be Healed - The Mountain Goats (2004)
We Shall All Be Healed - The Mountain Goats (2004)
The Sunset Tree - The Mountain Goats (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Lovecraft in Brooklyn

John Darnielle lemper av sin komplekse poesi i frustrerte elver av blod og tårer.

Fra en parkbenk i New York observerer en forfatter hverdagen rundt seg. Han fikler febrilsk med en liten stubb av en blyant mot papiret, mens han titter bekymringsfullt mot himmelen over seg. Mørke skyer truer sin ankomst: tidene er i forandring og menneskene rundt beveger seg i stadig større hastighet. Skribenten finner seg selv bredbent plassert i et kulturellt kaos. I hjertet av en storby som har forandret seg til et politisk armageddon av politiske håp og drømmer; et bilde av en verden på flukt fra sine egne identiter.

Ved sin side, en kassegitar, en sliten følgesvenn gjennom et tiår. Han plukker den opp og starter smått å klimpre på den:

Fog lifts from the harbor, dawn goes down to day
An agent crests the shadows of the nearby alleyway
Piles of broken bricks, sign posts on the path
Every moment points towards the aftermath


30 sekunder inn i sangen er tonen og stemningen satt og det på tide og ta blokken og gitaren med hjem til et studio, hvor hele låter kan bli født.

Det er ikke hvilket som helst studio de små lyriske krabatene får boltre seg i, og med skarp assistanse fra den karrierelange kollegaen Peter Hughes fødes Mountain Goats på ny i et lyst og ledig loft i metropolen. Men de er ikke alene, forfatteren som kun var akkompagnert av sine egne tanker i parken, deler nå studio med flere andre musikere. Tilstedet er blant annet den smått destruktive John Vanderslice, og det kritikerroste multi-talentet Annie Clark i tillegg til John Wurster og Erik Friedlander.

Sammen legger de ut på en musikalsk kanotur hvor forfatter John Darnielle lemper av sin komplekse poesi i frustrerte elver av blod og tårer. De ulike narrativene i historiene tonelegges bredt med innslag av både reggae, støvete rock, lo-fi og americana, men alltid med den nasale vokalen i front. I materialet spores de små og store motsetningene som er så tydelig for de som observerer, men så likegyldige for de som passerer: Kampen mellom det gode og det onde, kjærligheten og hatet, månen og nattehimmelen. Livets oppturer og nedturer, frihet og fortapelse, og døden til Michael James Williams.

Ute i verden hyler det i sirener, automatgevær re-lades og åpne sår flerres. Inne i smale ganger kan man høre desperate skrik fra torturerte ofre, som ikke nødvendigvis sitter på informasjonen de blir mistenkt for å ha. I enkelte tilfeller er de torturerte valgt tilfeldig, i andre er de knuste speilbilder av et sosialt nedarvet voldssamfunn. I denne sammenhengen fortalt av Michael Myers, i den skjøreste fortellingen om en massemorder siden Sufjan Stevens portretterte John Wayne Gacy Jr.

Mountain Goats forsøker å bandasjere inn ofrenes historier i hverdagslige rammer, ingen skal behøve å se på lemlestede ofre eller hjemvendte soldater i kister. Fiksjonsuniverset lukkes, og små varme planeter av kjærlighet og omsorg kryper frem fra ruinene av knuste skjebner. I krysningspunktet mellom fantasi og virkelighet har Mountain Goats i flere år hatt sitt utgangspunkt, men hvor kommer historiene fra og hvor stanser de? Finnes det noen sammenheng i de flammende fargene som gir mening til det bibelske kaoset som skildres?

Mørket har atter en gang måttet gi etter for morgengryet, og lysene er slukket i loftsleiligheten hvor denne anmeldelses fiktive univers utspillte seg. Jeg løfter av meg hodetelefonene, og stirrer mot den tomme morgenhimmelen som snart legger et gryende sollys over min egen by: atter en dag venter på sin fullendelse og ingen sannhet er tilfeldig.

Mountain Goats padler videre nedover sin egen sjø av musikalske tanker. Våre veier skilles her, og jeg etterlater Darnielle i bildet som han raringen med blokka på parkbenken som alltid sitter og skriver. Kanskje blir han sittende der og observere oss for alltid, kanskje blir han gammel her ute i den kalde vinternatten? Ingenting er umulig, men jeg skal besøke ham så ofte jeg kan.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Broadway Project - The Vessel

(Memphis Industries)

Vinylens knitren, kjølige rytmers gyngen, smakfulle arrangementer. Sans + Sampling = Sant.

Flere:

Throw Me the Statue - Moonbeams
Gwen Stefani - Love. Angel. Music. Baby.