Tindersticks
The Byrds

Nuada - Candidate (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Slumre

Du ligger og slumrer i solen, under en passende døsig sommerbris. Hva skal du høre på? Dette er faktisk en meget fin kandidat.

Det engelske plateselskapet Snowstorm er ikke av de mest kjente her til lands, selv om det etter hvert har blitt noen fine utgivelser. De liker blant annet å skryte av å ha gitt ut Damien Jurado (urbanfolk-visesangeren fra Seattle) sin aller første utgivelse i England - EPen Gathered in Song (99), som er tatt opp på kun to spor. Nok om det. Under parolen "semi-acoustic for the people" har de også servert London-kvartetten Candidate sine plater. Nå er altså oppfølgeren til Nuada (2002), som var et fiktivt soundtrack til 1972s britiske kult-skrekkfilmen The Wicker Man, endelig ferdig. Bandets fjerde langspiller heter Under the Skylon og tok hele ni måneder å lage. Denne gang er det ikke lenger skrekkfilm som er inspirasjonskilden, men skyskraper-konstruksjonen the Skylon. Ikke hørt om den? Vel. The Skylon ble bygget i 1951 i sør-London, som del av Festival of Britain. Like etter ble den revet, uten å etterlate seg synlige spor. Kun bildene av bygningen står nå igjen. Dette har Candidate brukt som en metafor på et kjærlighetsforhold på denne skiva.

Under the Skylon byr ikke på en eneste tone som minner om lyden av bygninger som rives. Dette er varmt, harmonisk, knirkete og skranglete. Det er indiepop og neo-psykedelisk folkrock med country-twang. I grunnen for soundet ligger en sprakende akustisk gitar, som serverer fengende melodier med deilig lyd. Dette akkompagneres blant annet av gitarer, strykere, synth, munnspill og programmering. Resultatet er et hybrid lignende dette: Et snillere The La's, et mindre obskurt Beta Band, et sensuelt Tindersticks på lykkepillen, og ikke minst Grandaddy. Forøvrig proklamerer Candidate selv å være påvirket av amerikanske slowcore-band. Det høres, og dette blander de flott inn med sin britiske folk.

På Under the Skylon vil jeg trekke fram den glade, slentrende country-rockeren Garden som min favoritt. Den tar deg med ut til en hage hvor fontenene sprudler velbehag og solen sitrer i kroppen. Dette er gull. Mountain Snow avslutter A-siden med en nydelig låt som raskt varmer opp smilebåndet. Het er også psykedeliske Falling Leaves, mens Another One Down byr på fengende gitarer og en strofe Joel Morris synger sjarmerende surt. Plata avsluttes av bedagelige Lay Me On the Line - se for deg Beachwood Sparks døse i folkdrakt.

Okej. Så kommer noen av de vel å merke små problemene med plata. Låtoppbyggningen er hakket ensidig med nevnte akustiske gitar langt fram i lydbildet. Det kunne fungert utmerket likevel, men det stiller større krav til melodiene. Produksjonen, den er klar og snill, kanskje litt vel snill, til og med. Dette gjør at ulike lyder ikke kommer godt nok fram for å utfordre dee akustiske gitar-mønstrene. Misforstå meg rett. Produksjonen er ikke dårlig, men Candidate kunne tjent på å ha mikset skiva litt mer vågalt. Likevel. Dette er en ypperlig plate å døse til i sommersolen. Og det er kanskje akkurat det Candidate ville oppnå?