Ingemars
Ole Ivars

Livli' på låven - Anne Nørdsti (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hengivenhet

Stilmessig ingen forandring, men Anne Nørdsti vet å levere fengende, gode og ikke minst dansbare låter.

Frem til hun debuterte med Bygdeliv i 2004 var ikke Anne Nørdsti et altfor kjent fjes blant de etter hvert svært så mange store navnene innenfor danseband-sjangeren. Plata brukte gode ni måneder på å selge til gull, noe den gjorde mye på grunn av den hyppige etterspørselen på NRK Danseband-Svisj. Odelsjenta er egentlig utdannet lærer, men en fremtid som artist var litt for fristende og spennende. I 2005 kom oppfølgeren Bonderomantikk, som faktisk bare brukte ni uker på å selge til gull.

Nørdstis band består av musikere med lang fartstid innenfor dansemusikken, og selv om det kun er et år siden hennes andre album leverer hun allerede nå ei plate det til tider nesten slår gnister av. Selv om danseband-sjangeren ikke altfor ofte byr på de aller største forandringene verken låt- og arrangementmessig har Anne Nørdsti funnet sin egen spesielle stil, som hun også denne gangen holder fast ved.

Når Jentene Kommer (Er Festen i Gang) er den "sedvanlige" åpningslåta som helt sikkert ville sparke liv i til og med en regntung begravelse, og den har det nødvendige drivet som tittellåtene (som også fungerte som åpningsspor) fra de to første platene også har. Selvfølgelig er det flere låter utover plata som er mer "rocka" enn de andre, men denne er altså mer det man kan kalle det typiske åpningskuttet på ei Nørdsti-skive.

Det litt rocka preget kler Anne Nørdsti godt, og hun viser at hun også behersker disse låtene like bra som de roligere balladene. Hun har utviklet seg som vokalist siden fjorårets Bonderomantikk, og tør å ta i litt der det trengs. Selv om hun synger unektelig vakkert på det nydelige balladeparet Jeg Tenner Et Lys og Det Hender i Blant uten særlig vokale krumspring, er det de mer livate låtene hun først og fremst er kjent for.

Hjembygda Mi er nok et bevis på hennes forkjærlighet for sitt hjemsted, og selv om hun nå er en hyppig turnerende artist med to gullplater i ryggsekken har hun likevel ikke glemt hvor hun kommer fra.

Harry er den eneste låta på skiva som ikke er skrevet av folk utenfor det utøvende ensemble (om man kan si det slik), men av gitarist Henning Antonsen og Nørdsti selv. Tittelen selv sier vel det meste om hva denne låta handler om, og til deg som trodde at det var harry å lukte fjøs med møkkagreipa i den ene hånda og ei flatklemt pakke med kroppstemperert Karvet Blad i den andre... ta deg ei bolle!

Jeg Tar Fri er ei country-aktig låt som tar for seg det evinnelige mannfolkproblemet damene sliter med. Det finnes nok et og annet kvinnfolk rundt omkring hvis bedre halvdel tilbringer mer tid foran tv'en enn ved oppvaskbenken, og som sannsynligvis vil kjenne seg igjen i teksten her. Det som er mest skremmende er at låta er skrevet av tre mannfolk!

Egentlig er det ikke så mange låter som fester seg på Her Vil Jeg Bo. Det som kjennetegner ei god danselåt er i de aller fleste tilfeller et fengende refreng, og slike finner man i rikt monn på alle hennes plater. Skiva er nok ikke en milepæl innenfor den dansbare musikken - men likevel enda et blinkskudd fra Alvdalsjenta med fløyelsstemmen.