The Hill - Richard Buckner (2000)
Richard Buckner - Richard Buckner (2003)
Sir Dark Invader vs. The Fanglord - Richard Buckner & Jon Langford (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fra den dype brønnen

Noen som tvilte på den store mannen? Dette er Buckners beste plate på noen år.

En av fordelene med Richard Buckner er at det tar nøyaktig ett sekund fra han åpner den breie kjeften sin, til du gjenkjenner hvem som synger. Stemmen til Buckner har vært lagret dypt i en brønn og på eikefat i generasjoner. Fyldig og varm lever den gjerne sitt eget liv, slynger seg rundt visene hans og skaper et egenartet uttrykk basert på dype amerikanske fortellertradisjoner.

Noen lever for å skrive, Buckner skriver for å overleve. Det er en tung, inderlig desperasjon gjemt bak vandringsmannens staute ytre, noe han har brukt fem-seks plater og ti år av sitt liv på å formidle. Men hans tidligere skiver har gjerne hatt en tendens til å ende likelydende og ensidige, med strålende enkeltlåter som har blitt litt for krevende samlet sett. Variasjonen har gjerne ligget mer i hvilke musikere han til enhver tid har omgitt seg med, enn i selve låtmaterialet. En av hans mer vellykkede utspill er Devotion + Doubt (1997), som ble spilt inn sammen med Convertino og Burns (Calexico). Siden den gang har han vært innom et noe hardere uttrykk (Since, 1998) og helt akustiske ting (Richard Buckner, 2003). Egentlig trodde jeg at jeg var litt lei den røslige bamsen, men nå vender han sannelig tilbake i storform og leverer en av sine beste plater på lang tid.

Dents and Shells består i første rekke av de gode Låtene. Det er bare ti av dem, og etter en drøy halvtime er det hele over. Men hovedparten stikker seg ut, og de skiller seg fra hverandre på en måte han ikke helt har fått til før. Mens Impasse (2002) kunne virke som en ganske vinglete soloaffære, kompes Buckner her av en kompetent gjeng (folk fra blant annet Butthole Surfers og Meat Puppets), slik at han kan konsentrere seg om det han kan best: Fortelle triste historier og spille gitar.

Dents and Shells holdes stort sett nede av akustisk gitarer, pedal steel, fiolin og piano, men er likevel hans mest varierte. Høydepunktene kommer tett mens han beveger seg fra luftig uptempo country-rock (A Chance Counsel), pop-flørten Her, inderlige I Don't Know og ned til det helt spartanske og mørke (Firsts, Charmers). Mannen spiller ut hele sitt - om enn begrensede - register, og alle disse er blant hans mest minneverdige øyeblikk. Det er derfor litt synd at den siste halvdelen ikke er riktig så sterk. Spor som Picture Day, Rafters og Fuse er også klassisk Buckner, men uten det sterke limet som holder meg naglet gjennom første halvdel.

Selv om det fortsatt er mye som gnager Richard Buckner fremstår han i 2004 som mer avslappet og trygg enn noensinne.