cover

The Agent That Shapes The Desert

Virus

CD (2011) - Duplicate Records / Indie Distribution

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Prog / Avantgarde / Eksperimentell

Spor:
The Agent That Shapes The Desert
Continental Drift
Chromium Sun
Red Desert Sand
(Intermission:) Furnace Creek
Dead Cities Of Syria
Where The Flame Resides
Parched Rapids
Call Of The Tuskers

Referanser:
Ved Buens Ende
Yurei
Ulver
DumDum Boys

Vis flere data

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Uoriginale i sin originalitet

Etter første gjennomlytting av Virus’ nye plate er jeg godt fornøyd. Etter tredje sitter jeg med en følelse av å ha gjennomskuet dem.

Det norske avantgarderockbandet Virus er ute med sitt tredje album. Med ny bassist og gjesteopptredener av både Kristoffer Rygg (Ulver) og Kjartan Kristiansen (DumDum Boys) virker det som om bandet har tatt et skritt i positiv retning. Likevel er The Agent That Shapes The Desert ikke et album jeg kommer til å høre så mye mer på.

Gitarist og vokalist i Virus, Carl-Michael Eide, spiller gitarakkorder som opprinnelig skurrer litt i tonesammensetningen, men siden han spiller dem så lenge av gangen, blir sangene for seg selv rimelig kule. Men når hver eneste sang går ut på å spille halvfalske akkorder lenge, forventer jeg en viss originalitet i komposisjonene. Dessverre klarer ikke Virus å utnytte potensialet i spenningen de skaper. Det kan virke som om bandet har tenkt at siden de har så uvanlige akkorder, slipper de å tenke videre på å skape en original oppbygning av sangene. Der tar de feil. Etter tredje gjennomlytting av albumet har jeg blitt både kjedet og irritert av Virus' uutnyttede potensial.

Med et rimelig dystert perspektiv på jordens fremtid, synger Eide om ørkenens røde sand og de forskjellige livsformene som har eksistert på planeten vår, som går mot utslettelse. Produksjonen har Virus stått for sammen med Bård Ingebrigtsen, og det nye, tørre lydbildet passer godt sammen med tekstene.

Rent produksjonsmessig er det kun forsøkene på å sprite opp Eides vokal som er mislykkede. Fra før av er ikke de orale prestasjonene noe å skryte av. Det føles som om stemmen hans er bastet og bundet til grunntonen i musikken, og det blir uutholdelig kjedelig i lengden at de eneste tonene Eides stemme beveger seg inn på, er de helt åpenbare valgene enhver kunne gjort. Effektene som blir lagt på stemmen blir derfor litt krampeaktige i sitt forsøk på å forbedre dette.

Bidragene til Virus' nye bassist, Bjeima, er positive. Det psykedeliske i spillestilen hans er med på å gjøre The Agent That Shapes The Desert til det beste albumet bandet har gitt ut. Selv om utgivelsen ikke kommer til å bli husket som veldig omveltende innen norsk avantgarderock, har Virus potensial til å skape noe viktig senere.