Dexy's Midnight Runners
Ebba Grön
Håkan Hellström

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Einstürzende Neubauten

Upolerat soulpunk från Stockholm. Love Antell efterlyser fler misslyckade människor som pratar om sina liv.

Med en god nese for populærkulturelle vinder og en jevn strøm av penger fra foreldre i det øvre middelklassesjikt, har broderfolket i øst ofte befunnet seg foran både engelskmenn og amerikanere i det å skape trender de siste ti årene. Mye lyse klær har blitt kjøpt, timene hos frisør har vært mange og The Face har blitt endevendt gjentatte ganger. Man har snurret begreper som "ironi" og "retro" såpass mange ganger rundt pekefingeren at man lurer på om ikke det begynner å bli nok snart.

I bydelen Haninge utenfor Stockholm sitter det hvertfall en ung kar som er lei. Han heter Love Antell og har samlet sine beste venner i bandet Florence Valentin. De har spilt inn en EP med den megetsigende tittelen "Allt dom bygger opp ska vi meja ner".

Jeg kunne gjort anmeldelsen kort, skrevet noe om at bandet spiller soul og synger som punkere, hadde det ikke vært for at en liten kultus har bygget seg opp rundt oppviglerne. De som har gitt Florence Valentin oppmerksomhet er nok de samme unge mennesker som stod med hettegenser og brølte mot politiet under "kravaljerna" i Gøteborg noen år tilbake. I intervju med Dagens Nyheter slår unge Antell de tynne knyttnevene ut mot alt og alle; The Sounds, Melody Club og Nöjesguiden (svenskenes Natt & Dag) og deres overfladiske vinkling på verden og portretter av "lyckade människor som pratar om sina liv och raljerar över succéerna och karriären. Världen behöver fler misslyckade människor som pratar om sina liv". Herlig type, denne Love Antell. Selv de morsomme og lite dogmatiske sosialistene i Doktor Kosmos får gjennomgå. Etter nedrakking av de meste, inkludert fraksjonsvirksomhet i egen leir, har Florence Valentin fått litt av hvert å bevise på debut-ep'en.

Musikalsk har Love Antell og hans kumpaner virkelig lagt sin elsk på soul-musikken fra 60- og tidlig 70-tall. Her finner man piano, blåsere og jentekor - 3 av låtene går i 4/4-takt, mens det er ryddet plass til en ballade i siste spor. Autentisitet virker å være et fyndord i kretsen rundt Florence Valentin, og jaggu meg om det ikke høres ut som om man har spilt inn alle låtene live i studio. Vokalen til Love Antell blir overstyrt såpass ofte at det er vanskelig å finne tekstene, som bør være bra etter alt Antell har stelt i stand med kjeften sin. I åpningen oppfatter jeg "Her är du, her är jag. På terminalen. Inspirerad av öl, i Haninge centrum". Ikke særlig raffinert, vil man med letthet kunne hevde. På mange måter er Florence Valentin en endimensjonal og upolert utgave av Håkan Hellström. Mens sistnevnte smart stjeler fra de fleste og synger naivt og ærlig om kjærlighet, har Love Antell satset alt på ett kort; musikalsk soul og tekstlig opprør. Når Håkan proklamerer at han er forelsket i den "fulaste flickan i världen" oppfordrer Love "Kom igjen Haninge Punks - så kom igjen, kom och sloss". Ungdomsklubbopprøret ligger formelig og bobler under overflaten, men det serveres få morsomme og snedige kommentarer. Dette skuffer meg litt.

Om det skorter på raffinementet, er det ungdommelig sjarm og melodi i bøttevis i løpet av de fem sporene. Selv etter en slik saklig vurdering av ep'ens fordeler og ulemper, vil nok energien i musikken få selv undertegnede til å stå med en boks øl i hånden en fredagskveld, halvveis gaulende på strofer fra "Allt dom bygger opp ska vi meja ner". Og da har vel godeste Love Antell oppnådd nettopp det han ønsket med utgivelsen.