Wolf Parade
Swan Lake
Sunset Rubdown

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ikke noe vibrafon?

En herlig virkelighetsflukt på Spencer Krugs debutalbum som Moonface.

Vibrafon er et av de herligste instrumentene som finnes. Lyden til instrumentet gjør meg umiddelbart glad, selv på de dagene hvor humøret er på sitt dårligste. Dog her finnes det ingen vibrafon, om det skulle være noen tvil.

Moonface er et rent soloprosjekt. For enkelte begavede musikere så funker det dårlig, men Krug er heldigvis unntatt for dette. Han tar oss med på en herlig virkelighetsflukt på en god debutplate. Vokalist, låtskriver og synthspiller Spencer Krug er et arbeidsjern av rang, og nok mest berømt for sin innsats i bandene Wolf Parade og Sunset Rubdown.

Organ Music inneholder kun fem låter, men til gjengjeld er de lange. Selve albumet er ikke uvirkelig bra, men den mentale virkelighetsflukten vi blir tatt med på er herlig. Skiva kan nok oppfattes som krevende ved første møte, men for min egen del så tok det faktisk merkelig kort tid innen jeg aksepterte musikken og fant det fengende. Tidligere har det krevd mer enn en gjennomspilling av albumene Krug medvirker på. Så hvis du ikke oppfatter musikken som interessant med en gang, så ikke fortvil, den gode følelsen kommer plutselig hvis du du bare gir denne platen litt tid.

Musikken består av synth fra 80-tallet, det er orgel, og selvfølgelig Krugs særegne vokal. Det skal egentlig ikke mer til, for å lage et bra album. Hvert fall ikke når en har evnene til Krug. Selv om sangene er forskjellig så passer de bra sammen, noe som slo meg ved første gjennomspilling. Musikken er variert, og det er vel ingen grenser for hva som kan være med og hva som ikke skal være eller kan være med.

Krug er kjent for å være fri i sin tilnærming, og det er han også denne gangen. Hans særegne vokal er selvfølgelig på plass, og det har blitt et herlig album som ikke har noen grenser for hva som kan være med, og hva som ikke kan være med. Alt dette er med på å skape et spennende og variert uttrykk på albumet. Selv trekker artisten frem "organ, organ beats, organ bleeps and bloops".

Åpningslåten Return To The Violence Of The Ocean Floor er litt treg, men kommer seg veldig etter hvert. I det hele tatt er det ingen låter på dette albumet som er dårlig. Låter som imponerer mest er Shit-Hawk In The Snow, og den lekre introen er med på å gjøre den til en stilig sang fra første stund - og med sitt skrikende hammondorgel, er dette virkelig en vinnerlåt. Jeg vil også trekke frem avslutningssporet Loose Heart = Loose Plan, som er akkurat slik den siste låten skal være. Roligere og passe deprimerende, og fin som bare det.

Tar man for seg tekstene, så er det nok ikke der innsatsen har vært størst. Krug har mest sannsynlig vimset rundt i sin egen leilighet og tatt lett på tekstlinjene, for de fremstår som alt fra kryptiske og alvorlige til rett frem lystige. Innholdet varierer mellom reinspikket tull, mer seriøse kjærlighetsgreier, samt en god dose beep-boop og shalalalala. Men hva gjør vel det, så lenge det fenger på sin særegne måte. Oppsummert blir det en slags emosjonell berg og dalbane.

Det er en hake er det med albumet. Jeg skulle gjerne sett at det var litt mer trykk på enkelte partier, for det blir tidvis noe slapt. Ikke at dette er et stort poeng. Så skulle jeg jo gjerne sett at det var et par låter til.

Og litt vibrafon kanskje?

Stars - Set Yourself On Fire

(Arts & Crafts / City Slang)