Bad Moon Rising - Sonic Youth (1985)
EVOL - Sonic Youth (1986)
Sister - Sonic Youth (1987)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

A Saucerful of Secrets?

Åtte uunnværlige Sonic-låter på soundtracket til denne franske filmen.

Regissør Olivier Assayas brukte Sonic Youth i metafilmen Irma Vep (1996) der forføreriske Maggie Cheung spilte seg selv. Det ene sporet som ble brukt var Tunic (Song for Karen) fra Goo, og det funket åpenbart så godt for Assayas at han rett og slett integrerte Sonic Youth sterkt i innspillingsprosessen til Demonlover (2002). Sonic Youth fikk lese manuskriptet og fikk deretter tilsendt skutte scener fra filmen, som bandet deretter laget musikk til, og igjen sendte tilbake til filmsettet slik at teamet og skuespillerne kunne jobbe med Sonic Youths lyder.

Det kompliserer litt å diskutere en plate som er så til de grader bundet til bilder, men det er også spennende å drive sin private lek med assosiasjoner. Sonic Youth har neppe vært så billedskapende og assosiative siden de første skivene, Confusion Is Sex, EVOL og Bad Moon Rising hadde disse abstrakte evnene og bar også i stor grad referanser til (b-) filmkulturen, selvfølgelig da uten å være soundtracks. Soundtracket til roadmovien Made In USA (1986) er et unntakstilfelle i denne perioden; det albumet består i større grad av korte og pønka rockespor.

Uttrykksmessig skiller Sonic Youths Demonlover seg fra både bandets formelpregede rock på Geffen og bandets eksperimentelle og kunstmusikalske pretensjoner på SYR-labelen. Allikevel er flere av låtene umiskjennelig forbundet med bandet. Da gjerne gjennom enkeltdetaljer i lydbildet, selvfølgelig via de skjeve gitarene og feedingen, Kim Gordons iskalde og følelsesløse vokal, og de roligere, mer klimprende og klangfulle gitarpartiene.

Åpningssporet Move Away er en transeinduserende, statisk groovende og beksvart heroinist av en låt, som minner om Primal Scream før de ble tørrlagt, blandet med Velvets evne til å se Satan i hvitøyet. Ikke hektisk, ikke bråkete, men vuggende i en svart pøl, med mye gitarfeeding i bakgrunnen og repeterende beats. Sonic Youth tegner opp en psykologisk karakter/stemning som ikke virker særlig innbydende å se på film. Ergo: den funker.

Sonic Youth finner flere ganger fram til stemninger som ligger på siden av det de har produsert tidligere, og noen av sporene er kortere snutter og bærere preg av å være fimmusikk. Jeg får ofte assosiasjoner til filmen Zabriskie Point (Michelangelo Anotnioni, 1970) der Pink Floyd laget musikken. Filmmusikken og overskuddsmaterialet ble sluppet på album der Pink Floyd viser seg fra en annen side i en periode de var aktuell med Dark Side of the Moon. Sonic og Pink Floyd har en del musikalske detaljer felles her. Kanskje Demonlover kan kalles Sonic Youths A Saucerful of Secrets?

Men Sonic Nurse viser at Demonlover er løsrevet fra skivene de ga ut i eget navn i samme periode, og det sier samtidig at dette er en unik samling låter som definitivt bør inkluderes som fullverdige i Sonic Youths diskografi. Den ligger kanskje nærmere SYR-katalogen i form av de mange improvisasjonsaktige sporene, samtidig er Demonlover er besittelse av kvaliteter som neppe finnes der.

De øvrige fire sporene er:
Goldfrapp - Lovely Head
Death In Vegas - Dirge