DJ Shadow
DJ Krush
Lamb

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Funky forstyrrelser

To tyskere prøver seg med chillout og breakbeats samt en mengde gjesteartister, uten å imponere nevneverdig.

Det har gått fire år siden Funkstörung leverte langspilldebuten Appetite for Disctruction, og det er tydelig at årene har blitt brukt til å revurdere karrieren. Der debuten leverte en eksperimentell tilnærming til elektronika, går Disconnected i en mye mer kommersiell retning. Det nye uttrykket lar seg i stor grad rettlede av gjestevokalistene som stjeler oppmerksomhet fra komposisjonene til De Luca og Fakesch. Disconnected fremstår dermed som en umiddelbar utgivelse, men mangler dybden og nyskapningen som forgjengeren leverte med glans.

Ballet starter tilbakelent og snilt med Cement Shoes og boy-band-sound-alike-vokalist Enik i front. Dette har du hørt mange ganger (og bedre) før fra diverse kollektiver med rotfeste i Storbritannia. Interessen eskalerer marginalt når Nils Petter Molvær introduseres på Dirt Empire. Funkstörung har leflet med Molvær tidligere, og det er sånn sett ikke noe nytt som leveres her - kunne likegodt vært Molvær i samspill med DJ Strangefruit. Energinivået heves når Tes tar over mikrofonen og leverer raplinjer til produksjonens tradisjonelle breakrytmer. Tilnærmingen til hip hop er interessant, men verken Tes eller Funkstörung leverer musikk som kan måle seg med de ekte varene.

Tittellåta er prototypen på hvor kommersielle Funkstörung har blitt siden sist. Låta er i bunn og grunn et rolig chilloutnummer med Eniks sprukne vokal over. Resultatet er pent, men aldri oppsiktsvekkende. De rolige rytmene fortsetter på Sleeping Beauty hvor Louise Rhodes fra Lamb gjester på vokal. Her greier fruen å løfte vokalen frem fra rytmens monotone gang og leverer med overbevisning slik at dette blir et av de beste sporene fra albumet.

Adrenalinnivået rokkes på ny mot slutten av albumet og igjen er det Tes som leverer hip hop-vokal mot en ryggrad av urene rytmer på Fat Camp Feva. Her greier Funkstörung å gjenskape noe av det skrudde uttrykket som dominerte Appetite for Disctruction (sic. red.). Lydsporet krydres med effekter som skaper et mer interessant uttrykk enn det som har dominert utgivelsen så langt. Mer rytmer serveres på Mr. Important i samarbeid med Rob Sonic. Hip hop à la DJ Shadow er nærmeste referanse selv om Sonics innsats på mikrofonen er så som så.

En siste gjestevokalist dras inn i varmen på den avsluttende Captured In Tones. Massive Attack har lurt i bakgrunnen gjennom hele utgivelsen og når Massive-gjest Sara Jay dukker opp på vokal, er det en hel del som faller på plass. Det enkle tangenttemaet på Captured In Tones er ikke ulikt den musikalske bakgrunnen til Massive Attacks Teardrop fra Mezzanine. Sara Jay gjør en habil innsats, men låta er tappet for vitalitet og originalitet.

Funkstörung byr ikke på nyskapning denne gangen. Albumet er gjennomarbeidet og holder seg trygt innenfor et chillout-aktig lydlandskap befolket av behagelige vokalister. Selv når uttrykket vendes mot breakbeat og hip hop greier ikke tyskerne å engasjere. Disconnected blir en blek kopi av Massive Attack og DJ Shadow sine mesterverk fra 90-tallet. Schade.

The Thing - Garage

(Smalltown Superjazzz)

Fra det marginale til mainstream. The Thing viser vei.