Got To Get To Ibiza

Galliano
Peter Sellers

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Keyser Soze's Return

Tåken letter, men sola skinner ikke sterkere av den grunn når Earl Zinger byr opp til dans og den om svensken, dansken og nordmannen.

Det er lagt ut et slør av tåke over artisten Earl Zinger og hans produksjoner. Få vet hvem han er og hvordan han ser ut. De små flikene av informasjon som eksisterer er formidlet av den ustoppelige musiologen Arnold Brackenbridge fra Berkeley-universitetet i California. Brackenbridge forteller om en skyggeaktig figur som har vært med på å influere noen av de viktigste musikalske stifinnerne innen moderne populærmusikk. Earl Zinger har dukket opp på kritiske øyeblikk i musikkhistorien og utøvet sin magi, for så å forsvinne igjen på mystisk vis. Det hele startet i New York på 1940-tallet hvor han traff de unge beatpoetene Jack Kerouac, William Burroughs og Allen Ginsberg, hvorpå Zinger reiste verden rundt og veiledet unge talenter som Bob Dylan, Gil Scott Heron og Bob Marley via hip hop-artistene Afrika Bambaata og A Tribe Called Quest, til pionerer innen den elektroniske musikken som Derrick May og Paul Oakenfold. I den siste tiden har Zinger opptrådt sammen med den britiske DJen Gilles Peterson. Og her starter vår jakt etter sannheten.

Gilles Peterson er en av de mest inflytelsesrike radio-DJene i Storbritannia med programmet Worldwide på BBC Radio 1. Tidlig på 1990-tallet etablerte Peterson det suksessfulle plateselskapet Talkin' Loud Records i London og signerte artister som Roni Size, Incognito, The Young Diciples og Galliano. Det er den mann- og kvinnesterke ny-funk gruppen Galliano som er vårt bindeledd til sannheten om Earl Zinger. En R. Gallagher står som låtskriver på de fleste av Earl Zingers låter, og tror det eller ei, men samme mann er ansvarlig for Gallianos låtskriverier! Tåken letter, og vi kan herved avsløre at Earl Zinger er en og samme som Galliano-frontmann Rob Gallagher. Mysteriet er løst, og nå er det kun musikken som gjenstår.

Personlig har jeg hatt stor glede av Galliano som liveband, og har nedstemt registrert at de aldri greide å gjenskape konsertmagien på plate. Med en potent blanding av funk, hip-hop og afrikanske røtter var Galliano et spennende band før de la inn årene og Rob Gallagher splittet seg selv oppi en rekke pseudonymer. Earl Zinger representerer Gallaghers humoristiske og uhøytidlige side. Samlingen innfall og låter representert på Put Your Phazers On Stun Throw Your Health Food Skyward er en pose blanda drops; alt og ingenting. Av og til kan man høre referanser til Galliano-tiden, som på Galaxy, hvor Gallaghers vokal ligger nært opptil det uttrykket han hadde på de fleste Galliano-utgivelsene. Også musikalsk er Galaxy nær kollektiv-soundet som Galliano utviklet. Musikken er fremdeles i sterk grad rytmedrevet, men det er tydelig at Gallagher føler seg friere bak dekknavnet og kan blande inn elementer av humor, sleaze og machismo. Det er de to siste som gjør seg gjeldende på den slentrende Metropolis, hvor Gallagher tester ut crooner-kvalitetene på stemmebåndet. Dette følges opp på en av høydepunktene på skiva; den easy listening-pregede Learning To Fly.

Innledningsvis er det Blur-pastisjen Song 2Wo som får meg til å lytte ekstra oppmerksomt. Dette er en rocksteady-versjon av Blurs energipille, Song 2, fra deres selvtitulerte album fra 1997. Denne behandlingen av låta minner om Peter Sellers forskrudde versjoner av The Beatles-klassikere som She Loves You og A Hard Day's Night. Earl Zinger har noe av de samme elementene, men der Sellers gjorde det i kraft av sin geniale teft for humor, greier ikke Gallagher å følge opp verken humormessig eller musikalsk. Escape From Ibiza og Got To Get To Ibiza er to sider av samme sang, og ingen av dem er særlig tiltrekkende. På Go Round har Gallagher rappet introen fra Badly Drawn Boy sin Once Around The Block og looper den gjennom hele sporet ukreditert.

Sangene avbrytes av radioteater-aktige småhistorier som Last Of The Great Bassline Hunters og Story Of The Heaviest Bassline Ever. Disse tilfører veldig lite til skiva som helhet, men er med på å understreke mysteriet rundt Earl Zinger. Humorelementet dukker opp igjen på Saturday Morning Rush og en rundtur i London i evig kamp med skandinaviske turister, hvor Gallagher snakk-synger i tongue twister-stil. Det er morsomt å følge berg-og-dal-bane-turen i London, men når du har hørt sporet EN gang kommer du ikke til å dra det frem før du absolutt skal spille det for vennene dine i fylla. Det er litt morsomt, litt interessant, men dessverre ikke utført med nødvendig kvalitet for at kan rettferdiggjøre å bruke tid på denne langspilleren. Det er den type skive, som er morsom ved første gjennomhøring, men som du meget rakst går lei og som du kun kommer til å plage omgivelsene dine med i bedugget tilstand.