Dictators
Heartbreakers
DMZ

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Satans bikkjer!

1:11:24 varer denne befriende enkle og heftige rockepakka fra New Yorks glemte helter.

Jeg er normalt mest komfortabel med å anbefale ordinære album, men noen ganger ramler man over samlere som inneholder så mange godbiter at enhver med sans for stilarten den innholder burde være i bestittelse av et eksemplar. 30 Sizzling Slabs er tredve låter fra de tre første langspillerene til The Devil Dogs. Det betyr at noe er utelatt fra hvert album, men savnet blir ikke så stort da dette er ei klasebombe av hard rock'n'roll. CDen er så fullstappa av knall rock at riff og refrenger tyter ut av spilleren din.

Bandet hadde utgangspunkt i Rat Bastards, som også inneholdt folk som skulle danne The Vacant Lot. Etter at The Devil Dogs takket for seg har medlemmene fortsatt med heller ustabile karrierer. Mest kjent for nordmenn er nok Steve Baise, som periodevis på 90-tallet hadde hobbybandet The Vikings med Morten Henriksen (Yum Yums, Cosmic Dropouts osv), Knut Schreiner (Turboneger, Euroboys osv) og Thomas Seltzer (Turboneger, Oslo Motherfuckers osv). Bandet fortsatte i et mørkt hjørne av den stilen som The Devil Dogs hadde vært etablert i. De spilte blant annet inn den første utgaven av Good Head, som nå er en Turbo-klassiker.

The Devil Dogs (1989), Big Beef Bonanza! (1990) og We Three Kings (1992) var tre utgivelser brygga på eksakt de samme ingrediensene. Trioen baserte all sin musikk på hard, punka rock'n'roll i sikker New York-stil. Denne oppsummeringen er en glimrende mix av 70- og 80-tallets asfaltpunk, tilsatt ny energi. I løpet av sin fem år lange levetid/løpetid viste ikke djevelhundene et svakhetstegn. The Devil Dogs raska med seg arven fra Johnny Thunders og Johnny Ramone, uten å være frekkere tyver enn nødvendig. De kjørte godsakene gjennom sitt eget respektfulle filter. I tillegg merker man en tydelig beundring for simpel 60-tallspop, en interesse de delte med flere av sine idoler. Dette er så universell rock at et enkelte riff kunne sklidd rett inn i en hvilken som helst Raga Rockers-øving. Sammen med bandets siste skikkelige skive, Saturday Night Fever (1994), er dette den virkelig nødvendige Devil Dolls-utgivelsen for samlinga di.

Man føler pulsen fra The Big Apple, beaten fra sulten punk, riff man kan følge tilbake til Keith Richards og Chuck Berry. Det er rått, upolert og upopulistisk. Samtidig går det år mellom hver gang et slikt band server noe som er så fengende, svingende og hardslående på en gang.

Å plukke ut høydepunkter her er som å prøve å finne ut hvilken øl i sixpacken som er best. Hvilken som helst av dem gjør seg glimrende på en fredagskveld. Likevel blir jeg vill i blikket og rastløs i rockefoten når jeg hører 354, Be True To Your School, Suck The Dog, They're Not Around og Hosebag etter hverandre. Simpel og suveren musikk kommer så tett at man gisper etter luft. Noen coverlåter er det gjort plass til (blant annet Beach Boys og Ramones), men stort sett er det herrene Baise og Gortler som står for herlighetene.

Dette er musikk å rave gatelangs til i storbyer og å invitere en håndfull gode venner på vorspiel til. The Devil Dogs er uhip rock'n'roll som sikkert ikke hadde blitt tatt inn i varmen om de hadde eksistert i dag heller. 30 Sizzling Slabs er ei skive å dra fram for å føle at man fortsatt har beina på jorda i dagens retro- og hypehysteri. New York-trioen oppfant ingenting nytt, men tok på seg den alvorlige oppgaven å forvalte klassisk rock og godt humør i en periode hvor depressive følerier var the new loud.