They Might Be Giants
Camper Van Beethoven

Violent Femmes [Deluxe Edition] - Violent Femmes (1983)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Trist at det skulle ende slik

...den musikalske nedturen har forsåvidt pågått siden den selvtitulerte debuten i 1982...

Lite er tristere enn falmende storheter. I Violent Femmes' tilfelle har den musikalske nedturen forsåvidt pågått siden den selvtitulerte debuten i 1982, som var et klassisk religiøst-seksuelt-anarkististisk oppkok av en plate og egentlig en umulig oppgave å overgå. Nå har de riktignok gitt ut hederlige plater i ettertid, ikke minst "Hallowed Ground" (Slash/London 1985) og "Why Do Birds Sing" (Slash/London 1991), men uten å nå helt opp til "Violent Femmes".

Trioen er fremdeles Gordon Gano og Brian Ritchie fra "gamlebandet", og ex-BoDean Guy Hoffman som erstattet trommis Victor DeLorenzo i 1991. Bandet kjører videre etter mønster av gammel storhet, det vil si folkbasert gospelpunk med enkel orkestrering, samt noe litt tyngre, gitarbasert matriale. Dette har blitt svak utgivelse av yndlingene, med få egentlige oppturer. En hyggelig gest er det at de inkluderer tekster av de amerikanske poetene William Carlos Williams ("Forbidden") og Max Dunn ("I Danced"). Ganos poesi som før var preget av hans dualistiske trossyn mikset med en slags "Nerdenes Hevn" fandenivoldskhet, var tidvis legendariske i sine beskrivelser av ungdomsangst og nervøse kjærlighetsforhold. På "Freak Magnet" står tekstene som en blek skygge av disse. Det er synd, da de er bærende i låter som ellers mangler både identitet og inspirasjon. Violent Femmes kunne enten ha tjent på å ha dempet seg litt ("In the Dark"), eller brukt enda lengre tid i nytenkningstenkeboksen. Den lett påtatte ungdomsstemningen er for lengst overtatt av yngre krefter (Green Day, Weezer, Hefner), og er ikke lenger så fengende, festlig eller tragikomisk som den en gang var.

"Freak Magnet" er en svært tannløs utgivelse sammenlignet med tidligere bragder. Historien til side er det fortsatt et kjedelig album, og det er ikke urettferdig å trekke inn historikk her. Uten den hadde det ikke Violent Femmes vært noe særlig interessante i det hele tatt. Et unødvendig album, for de svorne.