Prespiration
Animal Illogic

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Elektroniske piler

Verdt å lytte til for folk som liker elektronisk, eksperimentell musikk.

Nok en interessant utgivelse fra Alf Terje Hana, denne gangen gjennom prosjektet Sonarophon som består av Hana og Line Horneland på vokal.

Duoen kjører omkring i det elektro-akustiske landskapet med musikk med innebygde kontrasterende enheter. Låt nummer 1 Far Too Close er instrumentert utelukkende av bass og vokal: Spacefunky, galaktisk jazz, med en atmosfærisk stemme i kjølig nærvær drevet rundt av en prøvende og samtidig understrekende glatt bass. Play åpner med litt mer doktrinær jazz-feel som flyter ut i flimrende støy understreket av nærmest rørende, patosfylte melodilinjer. Oldtidsstrid er en improvisasjon: sval stemme som flyter over et belegg av musikalske elektroniske lydlandskaper: golde fjell, nakne berg, kald tåke, skumring, desperasjon. Kort sagt, et lydteppe av stillestående dysterhet avbrutt av monoman, nesten resiterende, klagesang.

Short Song er et susende, new age-aktig blaff som aldri tar helt av, men som leder opp til Samtea - platens virkelige gullkorn. Den har en aura av konservativ elektronika over seg og minner litt om klassiske elektroniske eksperimenter fra 50/60-tallet. Mest av alt minner om italienske Lucianio Berio og hans elektro-akustiske verker. Meget spennende. Sub er mer ambient meets jazz med nærgående vokal, mens Prespiration er en komposisjon med organiske, biologiske overtoner: industriscenario møter drivhuset. Konfronterende, angstfylt, klaustrofobisk. Vi avrunder denne ferden med Animal Illogic, en ascenderende komposisjon som stiger opp i lydbildet med enerverende og påkallende og intense kuldegysninger. Låten har en pådrivende struktur som maner sakte frem et lydmessig klimaks.

Konklusjon: Naked Arrows er nok en interessant plateutgivelse fra Alf Terje Hana, verdt å lytte til for folk som liker elektronisk, eksperimentell, avantgarde musikk.