The Contenders
The Cramps
The Gun Club

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tilbake til Halden

En norsk rockeperle er endelig tilgjengelig igjen.

Med band som Young Lords (som senere ble Saturday Cowboys) og Front Page var Halden den store rockebyen tidlig på 80-tallet (også slutten av 70-tallet). Alle de nevnte bandene ga ut klassiske album som fortjener stor plass i den norske rockehistorien. Beklager Oslo og Trondheim, men det var sånn det var denne tiden – Halden rulet!

Men når suksessen kommer raskt, så kommer også hverdagen fort. Mens Front Page var i ferd med å rakne og Saturday Cowboys allerede var historie, dannet vennene Morten Milde (tidl. vokalist i Front Page), Kalle Storm Andersen og Stein Ramberg (som hadde spilt i alle de tre legendariske Halden-bandene) Ghostriders. De holdt det gående et godt stykke utover på 80-tallet før alle reiste hver sin retning. Men nå i 2009 samlet gjengen seg igjen og spilte på årets Down on the Farm i Halden. Da var det omsider også endelig på tide å utgi bandets eneste album Baptism of Fire på nytt.

Med inspirasjon, gløden og energien fra sine gamle band ble stilen nå viderutviklet med ennå råere blues og rock, blus med impulser fra den gang nye band som The Cramps og The Gun Club. Mystikk var det også i det svarte flotte coveret som viser de tre bandmedlemmene sammen med en diger ljå. Det hele virket litt skummelt og goth-aktig, men coveret var nok mer mystisk enn musikken som ble presentert.

På nyutgivelsen har man tatt med seg bonuskuttet Don't Let the Flowers Down som åpningslåt. Denne har tidligere kun vært å finne på samleskiva Some People Are Ratz (1984) og en låt som også Madrugada tok seg tid til å spille inn. Med seg i studioet i 1983 og som låtskriver (både alene og i samarbeid med Kalle Storm Andersen) fikk bandet god hjelp av den britiske sangeren Mick Brophy fra The Cheaters.

Baptism of Fire som skulle bli bandets eneste skive inneholdt mye tradisjonell rock'n roll som i låtene Old Folks og Whore, og det svinger akkurat som det skal det med treffende gitarer og stødig rytmeseksjon. Andre ganger som i Born Old and Forever Young var kassegitaren framme og en flott ballade ble skapt. Rockabilly kunne høres i I Came, I Saw, I Left og Rockin' in the Graveyard.

Alle låtene var skapt med kvalitet og det som kjennetegnet både Ghostriders og Halden-miljøet var at de var eminente og godt skolerte rockemusikere. Noe som også høres godt på hele Baptism of Fire der gitarene preger albumet. Selv om det kan trekkes paralleller til de tøffere garasjebandene fra denne tiden, så var Ghostriders snillere uten at dette svekket albumet noe som helst. Det må nevnes også at produksjonen holder høy klasse den dag i dag.

Baptism of Fire har mange høydepunkter, og med en dyktig vokalist i Morten Milde skapte bandet et gjennomført album. Best og tøffest av alle var coverversjonen av Heartbreak Hotel (Elvis Presley) som med sin mørkre og dystre stemning stod som en bautastein i hele Østfold fylke. For en tenåring i 1983 var denne veldig skummel og utrolig kul på samme tid.

Ghostriders' eneste utgivelse holder til der oppe i skyene sammen med de andre Halden-utgivelsene som We Like to Watch (Saturday Cowboys), Same Shit New Wrapping (The Young Lords) og Qualified (Front Page). Det er et flott gjensyn å få Baptism of Fire remastret, presentert med flotte bilder og med liner notes fra Tom Skjeklesæther. For deg som ikke har vinylutgaven i arkivet fra tidligere er det jo en selvfølge at årets nyutgivelse blir anskaffet. Du vil ikke angre!