cover

What's Your Bag

GT2

CD (2003) - Acoustic / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


En studietur langt inne i klarinetten

Er du akademisk nok til å løse frijazzligningen GT2 = ((saksofon eller klarinett) + perkusjon x 13)?

Det som er i bagen til dette paret er i hvert fall frijazz. Grønseth og Thorsrud har en nær fortid i den norsk-engelske jazz-kvartetten Sphinx med Dave Skinner (piano) og Audun Ellingsen (bass), men har nå følt behovet for å utrykke en mer spontan spilleform i en strengt dialektisk form.

Anders Lønne Grønseth og Ulrik Ibsen er utdannet ved Norges Musikkhøgskole (og før det i Leeds). Sommeren 2002 opptrådte de i kvartetten Wayne's World på Oslo Jazzfestival med fokus på musikken til Wayne Shorter. Høsten 2002 spilte de hver for seg en rekke konserter i andre konstellasjoner.

Pussig nok er flere av de musikerne som representerer yngre norsk jazz i dag nærmere tilbake til skiftet mellom 60- og 70-tallet enn noensinne. Det var den gangen Jon Christensen, Terje Rypdal, Arild Andersen og Jan Garbarek spilte inn Afric Pepperbird som markerte et veiskille i norsk jazz (selv om Svein Finnerud Trio og Min Bul allerede hadde plateutgivelser relatert til frijazz).

Det som skiller GT2 fra den eldre frijazzen er først og fremst Thorsruds fremragende perkusjon. Her er det ikke noe lineært driv i et fastlagt antall takter, men derimot en kontinuerlig dialog med pauser og utveksling i forhold Grønseths klarinett og saksofon. Den gjennomgående rytmikken er skjult for andre enn akademikere, jeg oppfatter i hvert fall dette som en temmelig fri og spontan rytmikk som ble bestemt akkurat der og da. Noe av utstyret som er i bruk minner meg om stemt perkusjon jeg kjenner fra japansk etnisk musikk. Det er altså mer tone enn takt og mer reaksjon enn overstyring i perkusjonsavdelingen.

Grønseth bruker hele registeret på sine instrumenter, inkludert overtoner. Han bruker også høyst varierende spillestyrke. Det må forventes at når instrumenteringen er så sparsom så spiller man på det man har. Grønseth og Thorsrud står til eksamen.

Dette er en plate som sikrer spilletid i P2s kulturprogrammer og i de byantikvariske hjem. Du skal være vel interessert i hvordan klarinetter og saksofoner ser ut inni for å høre på dette i 52 minutter, men utførelsen er det lite galt å si om.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Dining Rooms - Numero Deux

(Guidance Recordings Inc.)

Overraskende lekre bølger fra Italia strekker seg over Frankrike og når helt opp til norsk kyst.

Flere:

Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go
Madder Mortem - Desiderata