Blush Music - Woven Hand (2003)
Consider the Birds - Woven Hand (2004)
Mosaic - Woven Hand (2006)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Intenst følsomt

Dette er for godt til å være et sideprosjekt. Woven Hand fortjener alle de godord man kan komme opp med, og litt til.

Alt David Eugene Edwards tar i gir meg frysninger på ryggen. Hans såre stemme og behandling av låtmaterialet er begge unike. For et par år siden sørget han for en av mine største konsertopplevelser noensinne. Da leverte bandet hans, 16 Horsepower, en fabelaktig konsert for noen hundre svært spente fans. Sommeren 2002 kommer deres neste album, og det er all grunn til å glede seg. I mellomtiden bør man løpe ut og kjøpe Edwards sideprosjekt Woven Hand. Som en slags mørkets singer/songwriter befinner han seg i en helt egen liga. Selv om dette sikkert appellerer til fans av blant andre Nick Cave, har Edwards funnet noe ganske eget.

Med seg på en del av låtene har han 16 Horsepower-kompanjong Steven Taylor. Låtskrivingen har Edwards stort sett stått for sjøl, men en cover har han fått plass til: Bill Withers Ain't No Sunshine er i Norge kanskje mest kjent med den overklissete sviskehelten Paul Young. Her gjøres en intenst følsom versjon som berører lytteren i hjerterota, og trangen til å grine kan fort dukke opp. Det som gjør at man blir så beveget av denne plata er den gjennomtrengende (men vakre) stemmen, de kraftige (men skjøre) arrangementene og ikke minst de solide (men intense) låtene.

De viktigste ingrediensene er strengeinstrumenter og vokal. Likevel lyder det stort og mørkt. Der piano og orgel brukes, er det mer som godt krydder enn som bærer av låtene. Dette lukter av både støvete landeveier og trange bedehus. Edwards fremstår om noe mellom dommedagsprofet og svovelpredikant i rock'n'roll kostyme. Autoritet og skjørhet går hånd i hånd. Middelalderelementet på Arrowhead er en av de store overraskelsene her, men også dette smelter inn på en flott måte.

Tekstene har flere religiøse referanser, og dette er jo musikk som kan få en ateist til å tvile. Ordet "Hand" går igjen i nesten alle sangene, uten at jeg ennå har vært i stand til å knekke noen kode som forteller meg om dette er en såkalt temaplate. Likevel tenker jeg på frelse og kjærlighet når jeg leser og hører tekstene, og innbiller meg at det henvises både til den jordiske kjærligheten og til noe større. Hør for eksempel refrenget i Glass Eye.

16 Horsepower fans kan bli overrasket over hvor kjent dette høres ut. Til sideprosjekt å være ligger det merkelig nært det opprinnelige bandet. Dette er selvsagt et resultat av Edwards som hovedkomponist og vokalist begge steder. Likevel har jeg følelsen av at dette likegodt kunne ha vært den nye 16 Horsepower utgivelsen. Den mangler bare noen få uptempo låter for å passe inn i rekka. Jeg må si at dette ikke plager meg som fan, men litt underlig synes jeg nok det er.

Ser man bort fra dette, er jeg ikke i stand til å finne svakheter ved Woven Hand. Dette er usedvanlig stødige saker, for ikke å snakke om eksepsjonell helhetlig og jevn kvalitet. Det er bare å konstatere at David Eugene Edwards har gjort det igjen. Denne mannen har det jo med å holde et skummelt høyt nivå på det han gir ut, så det er ingen grunn til å frykte at neste utgivelse, som er rett rundt hjørnet, blir noe svakere.