Venom
Dimmu Borgir
Cradle of Filth

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Når fanden er løs...

Fakta om Finland: Ajattara - kraftsalve med djevelske undertoner.

Ja vel, vi vet at Finland tilhører Skandinavia, men de færreste av oss har vært der eller tenker noe særlig på hva finnene egentlig gjør. Vi vet at de har mange innsjøer, at det er kaldt der, og at de drikker vodka i badstuer. Stort mer er det ikke. Tror vi.

Men jeg kan fortelle deg noe annet. Noen finner lager djevelsk god musikk! Jeg sitter ennå med "Ylle mustan taivaan", et av de refrengene som bare sitter helt reklamefast ringende i ørene mens jeg skriver dette. Til opplysning: All vokal er på finsk. Et av de språkene som jeg har minst forutsetning for å kunne noe av, så tekstene får stå for seg eller for finskkyndige. Jeg har imidlertid en aning om at de hverken omhandler blomsterdekorasjoner eller aromaterapi. Nok om det!

Ajattara er et relativt nytt band. De startet i 1996 og har vært å høre i forskjellige utgaver siden. De skrev kontrakt med Spikefarm Records i 2000, og resultatet av det kan du altså høre på Itse.

Okay! Det aller første som slår meg her er vokalen. Den er energisk og intens. Hva mer er, den er gjennomført i gråsonen mellom Death-grunt og Black-highpitch. En fornøyelig blanding etter min mening. Nei, det er mer en fornøyelig, det er excellent! Det er forøvrig kommet meg for øret at vokalisten er ingen ringere en Amorphis' Pasi Koskinen (Ruoja). Hvilket skulle gå en lang vei i å forklare kvaliteten.

La oss se på en utvalg av musikken: Ajattara leverer for det meste en klassisk vers-refreng-vers låtstruktur. Dette er bra fordi det gir en tung, dyster og foruroligende stemning. Det enkle kan ofte formidle en slik stemning bedre enn kompleks og intrikat låtkomposisjon. Less is more! Dette blir en stemningsorientert anmeldelse siden jeg ikke har luksusen av å kunne finsk. Da er det sagt!

Åpningssporet Yhdeksäs starter med en illevarslende keyboardintro, som følges opp av en "killer-riff". Tungt som - ja, som f... Fjerdesporet Kuolevan Rukous åpner også med et barbarisk tungt riff, for deretter å bli fulgt opp av intens og djevelsk vokal. Keyboardet forfølger deg gjennom hele låta og refrenget "Ylle mustand taivaan" setter seg fast langt inne i mitt lille barbariske sinn. Ägräs har en slags skrekkfilm-følelse over seg, og igjen er det noe med keyboardet. Låta har en messende rytme som påpeker et gjennomgående trekk ved skiva som helhet: Den er innsmigrende primitiv og appellerer til tider da vi var mer dyr enn mennesker. Vanskelig å forklare i detalj dette her, men de fleste av oss vet hva det dreier seg om. Avhengig av innlevelsesnivå kommer vi oss i møte som de primitive vesener vi er. Ja, dette høres dramatisk ut, men er det ikke. Det er primalskrik det handler om.

Den låta som kanskje mest illustrerer det jeg prøver å si er Manan Lapset, og åpningen på siste sporet Vihan Musta Tanssi. Jeg forsøker med et bilde: Tenk deg at du løper vilt gjennom en skog mens en flokk ulver er etter deg. Det er kaldt som F og halvmørkt. Akkurat mørkt nok til å du ikke ser hvor du løper, men nok lys til at du ser hva som er etter deg. OK? Denne passer akkurat til et slik scenario. Grøss!

Ajattara klarer gjennom denne ti spor sterke skiva å levere en drøy halvtime med mørk, innbitt og melodisk black metal. Jeg vil anbefale den til alle som er lei av tekno-underholdnig og DVD. Her får du servert rå, primitiv og usminket skrekk! Vel bekomme!