Sunburned Hand of the Man - Sunburned Hand of the Man (2003)
Rare Wood - Sunburned Hand of the Man (2004)
Fire Escape - Sunburned Hand of the Man (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Romlingane

Samling nye låter fra eksentrisk storgruppe, men utgitt i et begrenset opplag.

Dette er fjerde utgivelse fra Bastet Records, selskapet som er tilknyttet det lesbare Arthur Magazine som i 2004 stod bak den brillefine samleplaten Golden Apples of the Sun. Her fikk Devendra Banhart presentere noen av vår tids fremste folk/psykedelia-artister (Espers, Iron & Wine, Six Organs of Admittance etc.) på en plate som bidro til å rette søkelys mot en voksende undergrunnsscene. Yndlingene Sunburned Hand of the Man (ShotM) er et naturlig valg når den hippere delen av New Yorks musikkpresse igjen gir ut CD. I tråd med den økende interessen for og ikke minst oppblomstringen av all slags "frifolk", står Sunburned som litt av et nøkkelband. SHotM representerer en langt mer løssluppen, maksimal og genrefri stil enn "lo-folken" Siden de fleste av det 10-15 mann store orkesterets tidligere utgivelser kun er tilgjengelige via mindre kanaler og gjerne på CD-R (med enkelte unntak, som Rare Wood, 2004), er No Magic Man en gylden mulighet for folk flest å bli enda litt bedre kjent med magikerne. Nåja, folk flest er vel å ta litt hardt i da platen er trykket i usle 1000 eks. Kjenn din besøkelsestid, med andre ord.

Den flagrende storfamilien åpner platen med utdrag fra noe som høres ut som en shaolin-film; "My right eye is the day, my left eye is the night..." leser en mann, før bandet leder oss inn i sin magiske dal med suggererende rytmer, fløytelokk og dødsskrik titulert The 1st Degree. Ahh... ugh... Igjen er det med et krautrock-aktig, tungt groove at SHotM viker fra sine mange samtidige frifolkere. De benytter seg av mindre sfærisk rasling og Fahey'sk gitarplukk, låner heller impulser fra godteposen til Hawkwind, Sly Stone eller Can. Det kvarterlange tittelkuttet er et godt eksempel på Massachusetts-bandens gjerninger: Her beveger de seg som Romlingane på reise til østen ledsaget av LaMonte Young, en vuggende hippie-jam med forvridde stemmer som blir til en evig dyssende, hypnotisk seanse. Nettopp de østlige trekkene utforskes i enda større grad her enn på Rare Wood, og No Magic Man er som en eventyrreise inn i en verden langt unna det moderne vesten, uten helt de samme utblåsningene eller øset som for eksempel Glass Boot (fra Rare Wood). Den skumle eventyrfortelleren, som jeg ikke vet hvem er, binder den nærmest sammenhengende platen sammen og bidrar til å skape en særegen atmosfære. Som på Stoneboat: "Behold, I was sitting in my palace, meditating upon the being who created me when the voice of my heart spoke, telling me to make two golden obelisks for him..." Denslags, nesten som en Julian Cope. Det er en kort innledning til nok et langt og mektig spor: Yer Own Eyes & the Number None som umiddelbart gir assosiasjoner til et tidlig Pink Floyd på øving i Velvet Undergrounds kjeller. Som så ofte kan ShotM holde det gående lenge, men de driver sjelden altfor fjernt ut i space. De jager heller etter ekstasen og søker nirvana. Med en kontinuerlig progresjon på instrument- og vokalfronten, skiftende rytmemønstre og gjennom en slags sirkulær samhørighet er de i slike stunder nærmere som åndemanere å regne enn rockemusikere. Det behøver ikke alltid bli like vellykket; blant annet blir den saftige orgelseansen Serpent's Wish for ubestemmelig, The Air Itself kan minne om Velvets The Gift (fra White Light White Heat) men uten den samme drivende historien. Gather 'Round er ShotM på sitt mest utagerende, og selv om den er i overkant jam-preget, får man i slike stunder en enorm trang til å se denne gjengen live.

Sunburned Hand of the Man er et band uten særlige grenser, og deres blanding av psykedelia, motorisk krautrock, mystisisme/okkultisme, avant garde og groovy folk-funk er alltid utfordrende, men aldri uengasjerende.