Jim O'Rourke

In The Sea On The Sea - Peru You (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Havbris

Sart og søt popmusikk fra Norske sjøentusiaster.

Da Peru You slapp sin andre plate Heartships & Shipwrecks høsten 2004, druknet den i mylderet av både gode og dårlige norske utgivelser. Det var synd, for det er mye fint å høre på her.

Peru You er et ufarlig popband som vil oss alle bare godt. Nå var det riktignok knyttet farlig høye forventninger til Fredrikstad-bandet i kjølvannet av den praktfulle dobbelsingelen Child Enjoy/Pera Ya (2001). En forventning som stilnet noe da deres første fullengder In the Sea On the Sea kom året etter, på tross av at det tidvis er en veldig god plate, med flere låter som matchet singeldebuten.

Det er først og fremst ord som sjarmerende og sympatisk som dukker opp i mitt hode når jeg hører på Peru You. Deres kollektive begeistring for det maritime liv og Sør-Amerika er heller ikke med på å ødelegge det inntrykket. Nå handler dette tross alt om musikk, men også på plate fremstår Peru You som den snille lillebroren til for eksempel Jim O'Rourke, selv om de mangler en del av hans bråkreativitet og kynisme. Det er selvfølgelig ikke en rettferdig størrelse å sammenlikne med, men også Peru You klarer på fint vis å skape flere universer i én og samme låt. Som det flotte gitarspillet kombinert med vokalduoen Knut Olsen/Linda Wietfeldt på Bellytrix. Eller pianotemaet og barnekoret som synger "We will work not play, will spend all day" på KKS. Fint.

Og det er i det hele tatt mye fint på denne plata. Det som likevel skiller denne og bandets forrige, er dynamikken mange av låtene hadde den gangen, i tillegg til en umiddelbarhet som gjorde de så lette å like. Her er det mer melankoli og dybde. Og låtene kommer ut fra høytalerne som en lett bris fra havet. Som den vakre avslutningen No Sleep (For Mayor Sledley) der de minner litt om amerikanske Azure Ray og våre egne Ai Phoenix. Heartships and Shipwrecks holder seg flytende, selv om farvannet av og til blir litt for dypt for deres eget beste.

Fleet Foxes - Helplessness Blues

(Bella Union)

Årets tema er mørkare og har meir smertefulle linjer. Men varmen, harmonien og den uimotståelige folktonen frå siste er slett ikkje blitt forkasta.