Working For My Sally
Serves 'em Fine

Charlie Poole

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Toner fra tekstilfabrikken

Et genuint innblikk i hva musikerne på North Carolinas tekstilfabrikker bedrev på fritiden.

North Carolina er en stat rik på historisk old time music i USA. Med grenser både mot Appalachene og sørstatene kan staten skilte med tradisjoner både innen fjellmusikk og såkalt Piedmont blues (etter regionen av samme navn). Bluegrasskongen Doc Watson kom herfra, det samme gjorde den anerkjente folkloristen (og musikeren) Bascom Lamar Lunsford som samlet mye av tonene fra Great Smoky og Blue Ridge Mountains og omliggende områder. Mye av det vi kjenner som "typisk" amerikansk folkmusikk har altså sine røtter herfra, noe som tidligere har blitt grundig dokumentert gjennom en rekke prisverdige samlinger og bokssett. Gastonia Gallop viser at det fremdeles er hull å fylle.

Gastonia klinger kanskje ikke med gjenkjennende bjeller hos alle musikkinteresserte. Byen huser cirka 70 000 sjeler, og henger vel snart sammen med den ti ganger så store metropolen Charlotte. På 20- og 30-tallet var Gastonia det blomstrende hovedsetet for tekstilindustrien i USA. Byen tiltrakk seg store mengder arbeidsfolk, og dermed var grunnlaget også lagt for en kulturell oppblomstring. Dette danner det historiske bakteppet for samleplaten Gastonia Gallop - Cotton Mill Songs & Hillbilly Blues, med undertittelen "Piedmont Textile Workers on Record, Gaston County, North Carolina 1927-31".

Mye av grunnlaget for om slike samlere - som det tross alt er en del av - er vellykket, ligger i originalitet og innpakning. Utgiver Old Hat Records er som alltid sitt ansvar bevisst, og har laget en lekker sak, litt i Robert Crumb-stil, og med platen følger en 24 siders booklet med mye god informajon, fotografier og illustrasjoner. Her kan vi for eksempel lære at det ble gjort hele 350 plateopptak i Gastonia før 1942, innen folkballader, ragtime og hillbilly blues. Dette er musikkformer med klare rurale tradisjoner, og noe av det mest interessante med denne samlingen er at Gastonia var et tidlig industrisamfunn, og dette gjenspeiles også hos artistene som er med her.

Nær sagt alle var hvite tekstilarbeidere med fulltidsjobb i fabrikkene. Og de synger om virkeligheten og hverdagen, slik artister gjorde i gamle dager, da musikk gjerne ble brukt for å belyse sosiale og politiske utfordringer. Her er historier om økonomiske nedgangstider, drekking, fattigdom og stræv. De 24 sporene sentreres rundt et knippe artister, men den musikalske bredden er større enn det artistiske miljøet. Hillbillyartisten David McCarn, mandolin/gitar-trioen Three 'Backer Tags og stringbandet Wilmer Watts & the Lonely Eagles er blant eksemplene på variasjonen og virtuositeten som må ha preget Gastonia i byens blomstringstid etter denne samleren å dømme.

Det understrekes i innleggsheftet (ført i pennen av produsent Marshall Wyatt og forfatter Patrick Huber) at disse arbeidende musikerne var bevisst sine musikalske tradisjoner fra nærområdet, men også preget av nye bølger innen amerikansk massekultur (Tin Pan Alley, vaudeville, jazz). Det poengteres også at arbeiderne i Gastonia hadde en liten, men fast inntekt som gjorde at de kunne skaffe seg utstyr og få spilt inn musikken sin, muligheter for regelmessige bandøvinger og mange muligheter for livespilling, i motsetning til de mer isolerte musikerne i fjellene, og dette bidro til å dyrke frem både en egenart og en stilsikkerhet som er gjennomgående her.

Dette er også en plate som minner om regionale forskjeller som har forsvunnet i takt med fremveksten av det moderne samfunnet som vi her møter i sin spede begynnelse. Gastonia Gallop er pre-hillbilly, pre countrymusikk og i det hele tatt en glitrende innføring av musikk fra en tid som forlengst er forgangen, men ekkoet fra de stengte fabrikkene bør fremdeles tale til oss i dag.