[capsule review in English available]

Turboneger

Freedom Fighters - Amulet (2001)
Breaking News - Amulet (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fare! Fare!

Det står aldri på innsatsen, energien eller trøkket når hardcoreheltene Amulet spiller opp til fest.

Amulet leker ikke konsert. Aldri. Dette er kvintetten som gir alt og mer enn alt hver gang de entrer en scene. Alltid. Elleville hopper, skriker og stagediver de seg gjennom sin rå, tøffe hardcorepunk så fort og hardt de bare kan - med en energi som selv en dampveivals på bunn gass kan misunne dem. Sett fra konsertsalen er Oslo-bandet derfor vanskelig å motstå.

På plate har Amulet også fandenivoldsk trøkk, bevares. Når vokalist Torgny Amdam dels vræler og dels bjeffer seg gjennom sangene til iherdig, kompromissløs hardcore-tromming fra Jonas Thire, må du være temmelig skallet for ikke å få bakoversveis. Legg til en vegg av intense gitarer, så får du en miks med skikkelig sprengkraft.

Når Danger! Danger! likevel gir oss en mer polert og vannkjemmet utgave av Amulet enn vi er vant med fra konsertscenen, er det først og fremst takket være produksjonen. Den bærer Turboneger-gitarist Knut "Euroboy" Schreiners umiskjennelige fingeravtrykk, hvilket gjør gitarriffene fetere og mer melodiøse enn man i utgangspunktet kunne forvente fra Amdam & Co - og mer turbonegerske. For all del, det er selvsagt ikke noe galt med Turboneger-soundet, men ingen lager bedre Turboneger-musikk enn Hank von Helvete, Happy-Tom og resten av Turboneger selv. Derfor blir det leit når Amulet senker energinivået og gir opp litt av sitt særpreg for å lyde mer turbonegersk og mindre amuletsk; resultatet blir en plate som er mer sjelløs og upersonlig enn man kunne håpe.

Det betyr imidlertid ikke at Danger! Danger! er et dårlig album. Langt ifra. Singelen Breaking News - som har surret og gått på PeTre nesten til det kjedsommelige, og har gitt Amulet mye velfortjent oppmerksomhet og skryt - presterer å blande det vakkert melodiøse og beintøft harde på nesten magisk vis. Stort dårligere er heller ikke den illsinte og steintøffe Nine Lives, med hurtitogstromming, besnærende småvulstig, blytung gitarspill og en brølende, fengende vokal. En annen favoritt er Fast Times Flow, der en svært sangbar melodi fremføres med nådeløs energi. For ikke å snakke om Friday Night Forever, som viser Torgny Amdam på sitt desidert beste og mest uimotståelige som sanger. Tidvis slentrende og lekende, tidvis dirrende av kraft, men alltid med full innlevelse gir han 110 prosent hver gang han åpner munnen. Legg til en samspilthet som bare ti år med øving, øving og atter øving kan gi, og du får et tett, neseblod-tøft band som har fortjent hvert eneste gode terningkast og hver eneste pris de har fått.

Derfor er Amulet også noe langt, langt mer og bedre enn en Turboneger-kopi. Selv om det fortsatt er sånn at de gjør seg bedre på konsertscenen enn på plate og selv om Danger! Danger! byr på få overraskelser underveis, er det likevel ikke mange album som gir deg så mye energi intravenøst ved hver gjennomlytting - uansett hvor mange ganger du har hørt det.