New York, 8th July 2003 - Pearl Jam (2003)
Mansfield, Massachusettes 11th July 2003 - Pearl Jam (2003)
Lost Dogs - Pearl Jam (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hit-parade down under

Pearl Jam har igjen våget seg ut på scenegulvet, og feirer med ny bootleg-runde.

Etter en vellykket serie med konsertutgivelser fra samtlige liveopptredener i Europa og Amerika i 2000 (bortsett fra den tragiske Roskilde-konserten) er det igjen på tide å låne øregangene bort til ny runde med rockeklassikere spilt av et av verdens viktigste og mest fleksible rockeband.

Fra årets Riot Act-turné ar bandet valgt å gi ut kun tre konsertopptak, men er du blodfan og vil komplettere samlingen din har du imidlertid ingenting å frykte, de resterende 69 opptakene er nemlig tilgjengelig via Pearl Jams hjemmeside. Vedder & co. har alltid satt pris på fansen sin, noe de understreker til fulle med å gi ut disse bootleg-skivene, slik at du også i ettertid kan nyte konsertopplevelsen. Genialt! Det er vellydende og ikke minst lekkert. Kontrasten til en sliten bootleg, kopiert med mini-disc med sidemannen skrålende av full hals, er nesten mirakuløs.

Dette showet fant sted i slutten av februar i år da Pearl Jam besøkte den australske byen Perth. Konserten avsluttet hele den lille Australia-turneen deres. Det hele åpner rolig, slik bandet har for vane, for siden å koste på utover. Vi får servert den ene godbiten etter den andre på et sølvfat av vellydende gitarvegger og velkjent Vedder-vokal. Det hele når toppen i det grungens gudfedre drar i gang Seattles nasjonalsang Alive (må vel kanskje tåle LITT konkurranse fra Nirvana-hiten Smells Like Teen Spirit i nasjonalsang-konkurransen, da...).

Settet består av 27 låter. Svært mange av klassikerne er å finne her, som Given To Fly, Even Flow, Jeremy, Daughter, Do the Evolution og nevnte Alive. Heldigvis er ikke dette en eneste lang topp-40-singel-hit parade. Bandet har nemlig ryddet plass til litt sjeldnere ting også, som Breathe fra soundtracket til filmen Singles. Med andre ord er det lagt inn en del snacks til fansen. Deres siste skive, Riot Act, er også representert med låter som for eksempel Love Boat Captain, som må sies å være et av mange høydepunkt i bandets 12 år lange platekarriere.

På en god dag er Pearl Jam det mest velsmurte og stabile hitmaskineriet man kan oppdrive. Perth-konserten er på mange måter et bevis på det. Allsangen i Daughter, den elektriske spenningen i Jeremy, og den vaiende og adrenalinpumpende Alive gjør utgivelsen i seg selv verdt pengene. Det eneste jeg savner - noe jeg egentlig har savnet på alle Pearl jam utgivelsene etter Ten - er den litt snerrende vokalen og gi-faen holdningen som preget dem tidlig i karrieren. Bandet har selvsagt fått en del slag i trynet, nå sist med Roskilde-tragedien, og har vokst både som artister og som mennesker. Det blir kanskje litt drøyt at en "aldrende" Vedder skal stagedive, crowdsurfe og klatre i lyskasterne, slik som ble gjort første gangen gutta var på Norgesbesøk i forkant av utgivelsen av Ten.

Et annet trekk ved Pearl Jam er den pågående kampen for fred og rettferdighet i verden. Gutta har bestemt seg for å gjøre noe med kjendisstatusen sin annet enn å drikke white russian og spille golf, ikke ulikt gutta i Rage Against the Machine og U2. Vedder går Bono en god gang, og drar den til og med litt lenger i det han "spidder President Bush" på mikrofonstativet og får faktisk mange av sine egne fans i mot seg i samme slengen. Diskusjonen om disse er ekte fans eller ei skal jeg la ligge, men de må da ha vært klar over PJs politiske engasjement og ståsted. Denne gangen er det ikke politiker-spidding Vedder tar for seg, men snarere de utrydningstruede australske korallrevene. Han holder en liten appell, for så å dra i gang Do the Evolution med sitt særegne snerr i begynnelsen. Jeg kan godt tenke meg folk gikk bananas da.

Som en liten kuriositet har bandet fått med seg australieren Mark Seymour, som jeg må innrømme at jeg ikke kjenner så godt til. Sammen drar de i gang hans låt Throw Your Arms Around Me, som funker, men som aldri sitter helt i øregangene. Som særegen avslutning har bandet for vane å avslutte med en klassiker. Flere ganger blir showene deres avsluttet med den glimrende Neil Youngs Fuckin' Up, som for eksempel i Oslo Spektrum i 2000, men ikke denne gang. Det er Creedence-klassikeren Fortunate Son som får æren av å avslutte det hele.

Vi her hjemme krysser fingrene for ny Europa-turné. I mellomtiden få jeg kose meg med denne flotte konsertopplevelsen som viser Pearl Jam i godt lune. Jeg skulle gjerne funnet frem både 6'eren og kanskje 7'eren, men den holder dessverre ikke helt inn til det. En fair femmer er det i alle fall.