Sunset Spirals - Xploding Plastix (2003)
The Donca Matic Singalongs - Xploding Plastix (2003)
Treated Timber Resists Rot - Xploding Plastix (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gin Fizz

En komprimert lykkepille for mørketid og abstinenser fram mot neste langspiller.

Hallvard W. Hagen og Jens Petter Nilsen er ute og rir igjen som Xploding Plastix. Dette er et velkomment besøk i mine ører. Debutskiva Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents har snurret og gått i spilleren siden i tidlig våres, og gjort hver dag til en fest. En mer komprimert lykkepille har ikke jeg kommet over i år, og den topper fortsatt min liste over årets album. Derfor grep jeg sjansen til å lytte meg blid til denne gavmilde, 7-spors EPen, hvor Behind The Eightball er det bærende elementet gjennom en forkortet radio-utgave og en remiks hvor gutta har styrt spakene selv.

Behind The Eightball har det rette machismo, Bond-aktige uttrykket som er en god indikator på hva resten av langspilleren byr på. Blåserekke og piano; shaken not stirred, samplet tonic med en groovy gin dryppet forsiktig over det hele. For at radiolytterene ikke skal gå helt av skaftet fades denne versjonen altfor tidlig i herligheten, og man blir hengende på jakt etter mer. Heldigvis har gutta vært spandable på denne utgivelsen, og sper på med et livekutt fra gjennombruddskonserten i England under In The City-arrangementet i Manchester. Britiske forståsegpåere hadde ingenting å utsette på konserten, og sporet som presenteres her er av ypperste klasse. Shakedown Shutoff har den jagende rytmen man finner på flere av låtene på debuten, og inkluderer live instrumentering som hever kvaliteten ytterligere. Lyden er ikke den aller beste på denne innspillingen, men det forringer ikke helheten nevneverdig. Xploding Plastix leverer godene også i denne sammenhengen.

De resterende uutgitte komposisjonene følger i stor grad i samme spor som langspilleren, gjennom et utpreget billedlig lydspor med gjentatte referanser til filmverden. Omar Sharif Bonanza føyer seg slik sett pent inn i låtrekken Sports, Not Heavy Crime, G-Hours Starlight og Far-Flung Tonic fra debutalbumet. Popfrontical Eclection begynner med tunge blåseinstrumenter i lekent samspill over en hakkete jazzrytme, før ståbass og tangenter føyer seg inn i moroa. Ingen av bidragsyterne avsløres på omslaget, men man aner at her er det et klareringsbehov uten like. Det plukkes og lånes over en lav sko og denne nye sammensetningen bør glede enhver som har sans for lek med rytmer og teksturer.

På guttas remiks av tittelsporet har de lekt med seg selv, og det blir vel introvert og internt for min smak. Ikke én gang løfter de hodet og ser utover sin egen verden, og resultatet blir deretter. På neste nye låt, Pistola Hub Club, dras tempoet ned og behagelige fløyter møter rolig xylofon. Stemningen blir litt sydlandsk og man kan formelig kjenne brisen fra asurblått, vestindisk hav. Brått blir vi kastet til havs og etter en stund hentes vi opp igjen av den ukrediterte låta, som blir gitt navnet The Jim Pedesen Theme av plateselskapet på nettsidene, og bidrar til en oppjaget avslutning på et hjertelig gjenhør med favorittene.

The Machines - Stereotypes

(C+C)

Velkommen til en malstrøm av bevisst og ubevisst arrangerte tilfeldigheter hvor ingen er trygge og alle er fritt vilt.