Hip Hop is Dead - Nas (2006)
Untitled - Nas (2008)
Distant Relatives - Nas & Damian Marley (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

The bridge is over?

En velfortjent honnør til en av raphistorienes dyktigste mc's , men låtutvalget skader og overser artistenes relevans.

Han begynner å bli gammel nå, den godeste Nasir Jones. I alle fall i hiphop-sammenheng, hvor han har vært med i gamet siden tidlig deltakelse hos Main Source sent på 80-tallet frem til signingen på Def Jam for et par år tilbake. Han har allikevel klart å holde seg relevant som representant for New York-rappen, og da spesifikt Queensbridge. En samleplate syntes nok som det rette å gjøre som en slags kreativ pause, men dessverre valgte man å gjøre en Greatest Hits, det betyr nødvendigvis ikke det samme som Best of.

Nas' karriere kan på mange måter ses på som et speilbilde av hiphopens "rise and fall". Der han allerede i 1994 var med på å sette standarden for det kommersielle gatesoundet de fleste hiphop artister også idag bruker. I tillegg var han en ivrig representant for utviklingen av koblingen mellom det å være rapper og det å være superstjerne, med alt hva det innebærer av: mannsjåvinisme, champagnesløseri, våpenkjærlighet, stripperforbruk, halskjedesvinging, narsissisme, stormannsgalskap og bitterhet.

Hele vegen synes han å hatt et ambivalent forhold til bransjen, hvor han har blitt slitt mellom to verdener; den ene som Nas, Escobar, God's Son, Street Disciple og The Prophet. Den andre som Nasir Jones, den simple gatepoeten med stor forkjærlighet for gatenes urettferdige behandling, spesielt av sin for lengst avdøde kompis Ill Will og sin mor Ann Jones. Dette har flere av hans plater speilet, men det gjør dessverre ikke denne.

For ettersom Greatest Hits spinner avgårde viser det seg at platen har ivaretatt svært lite av Nas sitt virkelig gode materiale. Det er riktignok en merkelig fordelt albumkronologisk innføring her, med noe helt nytt, som åpningslåten med Cee-Lo og avslutningsvis noen billig remixes av gamle klassikere.

Hele 5 av 15 spor her er fra Illmatic, Nas' suverent beste plate, og man kunne tro det var en god ting, men det viser samtidig hvor begrenset interesse utgivelsen har for å vise spennvidden i hans karriere. Så får vi servert noen skikkelig flaue låter fra henholdsvis It Was Written og I Am, perioden hvor Nas etter sin debut svevde rundt på sin egen planet og omtalte seg selv som "the reborn Pablo Escobar of rapmusic."

Så gjør Nas et aldri så lite comeback med Stillmatic, platen hvor han viser hvorfor han fremdeles er relevant ved å bite løs på nåværende Def Jam platesjef og overhode Jay-Z. Her representert ved låtene Got Yourself a Gun og One Mic. Platen avsluttes med to låter fra God's Son og en fra Street's Disciple, om man ikke regner med bonuskuttet Nas is Like (en aldeles nydelig Premier-produksjon) fra albumet I Am og en pompøs remix av Halftime fra Illmatic. Jeg blir sittende og vente på mer; hvor er Live at the Barbeque, The Message, You Won't See Me Now, Shoot 'Em ep, God Loves Us, Ether, Book of Rhymes og Unauthorized Biography of Rakim?

Greatest Hits blir en samling uverdige låter fra Nas sitt repertoar. Det er noen tidløse og bra låter her, og man burde naturligvis gi ut et slags retrospektiv på hans karriere, men hitsene representerer ikke hans beste bidrag. Denne samleplaten blir derfor ikke noe godt kjøp, vent heller til han legger opp og må tjene penger på en slags Best Of, plukket ut av mennesker som kjenner og respekter hans diskografi bedre.