Entrance
Dead Meadow
Heatmiser

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Tåkefulle legender

Kvintett fra Louisville med røtter i Slint og The For Carnation debuterer etter 13 år i skyggen.

The Phantom Family Halo har alle odds med seg: Louisville-bandet inkluderer medlemmer fra The For Carnation og Slint, de turnerer med Acid Mothers Temple og Dead Meadow, og har en erfaring som strekker seg godt tilbake til midten av 90-tallet. De har hatt god til å finpusse på detaljene, for The Legend of Black Six er debutplaten deres. Alt ligger til rette for en innertier her altså, men kvintetten har beveget seg litt for langt ut i tåkeheimene til at det er stor grunn til å ta helt av.

De har blitt beskrevet som en blanding av Syd Barrett og Scott Walker i jam med Hawkwind eller 13th Floor Elevators, andre referanser inkluderer Alice Cooper, Tangerine Dream og Roxy Music. Det er korrekt nok, og kunne lagt grunnlaget for et unikt uttrykk. Litt som andre retro-modernister som Black Mountain eller Entrance benyttes ekkoet fra 70-tallet til å gi lyd som forsøksvis er aktuell i dag. Men der disse både har låter som står på stengrunn og en frisk tilnærming til historien, blir The Phantom Family Halo stående og stampe uten å komme noen særlig vei ut av den røykfylte tåka som de er omgitt av. "Problemet" slik jeg ser det, er at bandet faktisk virker noe retningsløse; tross sin brede erfaring, sin lange bakgrunn – eller kanskje nettopp derfor? De fullfører ikke helt ut noen av de mange mulighetene som ligger rett foran nesen sin. Ikke blir det spaca nok, ikke rocker de nok og låtene er heller ikke helt fantastiske. Dermed ender The Legend of Black Six litt som en sånn halvbra AmRep-utgivelse midt på 90-tallet.

Når det er sagt, de har noen ganske fete saker her også. Lady Blue (som kan minne litt om Elliot Smiths band Heatmiser), In the Back of My Head (med den Pixies-lignende bassgangen) og ikke minst det kvarterlange tittelsporet (som svelger en tredel av platen) inneholder alle bra elementer. Men også her kladder de litt til, som på sistnevnte spor med et ganske enerverende støyende midtparti som forhindrer den helt store opplevelsen.

Det er kanskje litt absurd å ønske at et band med så mye erfaring kan komme sterkere tilbake ved neste korsvei, men jeg tror ganske så sikkert at denne gjengen sitter med mer inne enn de får ut her. Jeg legger dette bandet derfor litt på vent for denne gang.