War Of Nerves (98 remix)
Pure Shores (2 da beach U don't stop remix)

Spice Girls

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Provoserende, ikke kontroversiell!

Kortlivet kvartett med tidenes kanskje aller mest overflødige samler. Gå til kilden!

Nei, nei, nei, NEEEI!!! Her har det faan meg gått for fort i svingene. Det siste jeg hørte fra disse fire catfighterne var særdeles larmende ytringer om at de ikke ønsket å fortsette samarbeidet. Jeg kan ikke huske å ha sett en offisiell erklæring på at oppløsningen er endelig, men bruddet må vel sies langt på vei bekreftet av denne venstrehåndssamleren fra London Records.

På et vis kan jeg nesten ikke klandre dem for å ha hastverk med å reise en minnestøtte over disse fire freske melkekyrne - statistikken er nemlig raskt samlet: All Saints' karriere favner tre år, to langspillere, 10 singler (hvorav den første, Let's Get Started, er strøket fra denne samleren), millionsalg verden over og en helvetes masse leppeslenging. Kvartetten har vitterlig klart å vriste ukelønna ut av flere millioner små lanker verden over, men når de nå skal føres til musikkens historieprotokoll vil nok ikke ordene bli mange og lange med henblikk på innovasjon, sjel og holdbarhet.

Dette må ikke forstås slik at All Saints ikke har hatt sin verdi i kontemporær pop. Gruppas lettbente, stemningsfylte og velproduserte R'n'B har vært tidvis melodisk og harmonisk flotte innslag på hitlistene, og personlig fant jeg mye glede i å lytte på den siste langspilleren Saints And Sinners. Det som irriterer meg så innmari er følgende:

1: En samler basert på to skiver = idioti
Særlig når den siste av disse skivene kom for ett fattigslig år siden, og de som virkelig ønsker singlene sikkert har kjøpt dem, eller skivene de kommer fra, allerede.

2: Intet nytt fra vestfronten
Samleren byr ikke på uhørte versjoner, tiloversblevne kutt eller annet som kan gjøre den attraktiv ved å gi et innblikk i kvartettens utvikling og arbeidsprogresjon. Tvert i mot viser den tydelig mangelen på grunnlag for sin eksistens gjennom for det første å inkludere låta Twentyfourseven - Melanie Blatts første singel post All Saints, i samarbeid med The Artful Dodger - samt ved å drøye den ikke just tallrike låtrekka med en remix av Pure Shores.

3: Tyrkkleifer
Detaljene i innercoveret er en komplett katastrofe av et hastverksarbeid. Da dette i hovedsak er en presentasjon av singlene hadde det vel ikke kostet så alt for mye å ansette en stakkar til å fylle ut utgivelsesdatoer, listeplasseringer, osv? Den lille informasjonen som blir gitt er i tillegg plaget av pinlige trykkfeil på elementære fakta: Det assosierte Steely Dan-medlemmet Paul Griffin blir låtkreditert som Paul GRIFFEN, Red Hot Chili Peppers' Anthony Kiedis blir kreditert som KEIDIS, mens All Saints' gode venn og produsent Cameron McVey dukker opp både under eget navn og som McVERY.

Som samleplate sanker dette glatt strykkarakter - de to pilene over er alene gitt av styrken i halvparten av de forelagte låtene. Neste gang jeg skal oppsøke den utsøkte singelen Black Coffee skal jeg hakke meg passe på å bevege meg i en lang sirkel rundt denne skiva, og heller spille den av fra originalutgivelsen, bare på trass. Dersom du nå har et ikke uforståelig behov for å hente inn singlene til All Saints, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å kjøpe både All Saints og Saints And Sinners i stedet; det vil neppe ta lang tid før de begge foreligger på Nice Price. Da har du for det første ikke kasta bort pengene, og for det andre har du ikke svidd av mange kronene mer enn det du gjør ved å sette dem på et samlermakkverk som dette her.