Ane Brun
Silje Hrafa

It's a Bag of Candy - Marthe Valle (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fire skritt

Imponerende stemme fra debutant. Marthe Valle har med seg et stjernelag fra Trondheim på sin første EP.

Marthe Valle er en ung pike fra Harstad med en stemme få er forunt å inneha. Klar og ren som Vågsfjorden, innbydende som en midtsommernatts drøm. Debut-EPen hennes heter Four Steps Closer, jeg vet ikke hva hun nærmer seg, men den innholder fire melankolske popviser med hentydninger til både country og jazz. Valle skriver låtene sine selv, synger og spiller piano eller Rhodes. Med seg på Four Steps Closer har hun et solid lag fra trønderbyen som beriker den instrumentelle delen. Det har blitt en lovende EP dette, som debutant absolutt til stående, og selv om ikke alle låtene er like sterke unngår hun de store feilene.

EPens perle heter Where Are You Now? Det er en vever duett med Mark Gregory, fele og pedal steel sørger for en forsiktig countrytilnærming som underbygger den gråtkvalte stemningen i den triste fortellingen. Call Off the Day er en slentrende popvise, knipsende nynnbar, litt innbydende trompet fra Jørgen Meyer gjør denne ytterligere lett å bli glad i - men også lett å glemme. Call Off the Day er en slik låt som ikke fester seg til noe, men som danser lett og ubemerket forbi. På de to siste sporene vier Valle seg mer til balladeformen, mest intim blir hun på nattklubb-avslutningne Capa City, som etterlater meg som lytter i en salig bris av kortvarig sorgmunter sjelefred.

Det begynner å bli en del slike stemmer der ute, og bare tiden vil vise om Marthe Valle har det som skal til for å heve seg over de mange. Stemmen står det ikke på, det er i første rekke låtene som må bli hakket hvassere fremover.