Hissing Fauna: Are You the Destroyer? - Of Montreal (2007)
Skeletal Lamping - Of Montreal (2008)
False Priest - Of Montreal (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Befriende friskt!

Mer elektronisk enn tidligere, men Barnes henter det beste fra begge leire - og Oslo i sommervarmen.

På The Sunlandic Twins flørter lofi-bandet Of Montreal for første gang ordentlig med electronika. Overhode Kevin Barnes har en stemme som er like lettkjennelig og karakteristisk som Lars Lillo-Stenberg, og det låter derfor fortsatt umiskjennelig Of Montreal om noen skulle være bekymret for det. Lydbildet er likevel ganske annerledes på deres sjuende fullengder enn det vi har vært vant med fra den kanten tidligere. Og vet du hva, det låter befriende friskt!

Plata er lett og glad - en tungsinnet Kevin Barnes har vi vel enda til gode å høre, eller for den del se for oss i det hele tatt. Det formelig oser av sommer. Selv om Of Montreal aldri var av de mest profilerte Elephant 6-bandene - fortjent eller ufortjent - hører vi fortsatt rester etter den klassiske go'psychedeliske popen Elephant 6-labelen ble så kjent for. Bare tenk på Olivia Tremor Control, Apples In Stereo, Beulah... og Of Monteral. Greit nok at Neutral Milk Hotel tok igjen med sin såre tristessemusikk, men E6 forbindes fortsatt med glad kvalitetspop og Of Montreal var definitivt blant de mest pålitelige leverandørene. Låta Don't Ask Me to Explain fra debuten Cherry Peel (1997) står også fremdeles fjellstøtt som en av E6-katalogens sterkeste poplåter.

Ja, electronica... Mens debuten og platene deretter var lo-fi av klassisk merke innspilt på 4-spors, er The Sunlandic Twins farget av Apple/laptop-ånden som tar stadig flere gitarband. Og selv om det er krydret med elektroniske beat er låtene stort sett som de alltid har vært. Ja, det er selvsagt nye låter, men den lette psykedeliapopen og Kevin Barnes' kjærlige stemme er der slik den har vært fra debuten - uten at det er i nærheten av resirkulering av den grunn.

Observante sjeler har fått med seg at Kevin har hatt Oslo som base de siste årene. Han har funnet seg ei Oslojente som nå har blitt ektefelle (hva er det forresten med E6-gjengen og nordmenn? - Hilarie Sidney i Apples In Stereo fant seg også norsk kjæreste). I tillegg til å spille plater på Cafe Mono, og tilbringe tid med Nina, har Kevin altså spilt inn The Sunlandic Twins. En av låtene er treffende nok titulert Oslo in the Summertime. Et sommerlig Oslo... Kevin er ikke alene om å sette pris på det.

Men i god laptopånd er plata selvsagt ikke innspilt ett sted. Deler er også blitt til i hjembyen Athens, Georgia. Of Montreal har på denne plata også genremessig beina plantet i to leirer. Befriende nok driter Of Montreal i å høre neo-psykedelisk og autentisk 60-talls ut, og de fikser låtskrivinga bedre enn de fleste electronikaband. Ingen overraskelse, vil undertegnede mene - de beste låtene skrives fortsatt på kassegitar og ikke foran laptopen. Kevin Barnes har hentet fra begge leirer og gir oss et mesterverk av ei plate.

Kalenderen viser juni, Oslosommeren er rundt hjørnet og timingen er perfekt. Of Montreal - her, nå. Høydepunkter: The Party's Crashing Us og den ekstatiske So Begins Our Alabee. Brilliant!!

PS! Kjøpere av førsteopplaget er heldige å få med en bonus-EP med eksklusive ekstralåter.