Marc Ribot
Manu Chao
Afro-Cuban AllStars

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Jungeltelegrafen

Afro-cubansk klassiker som endelig er tilgjengelig i sin fulle lengde.

Orchestra Baobab er nærmest for legender å regne, både innen senegalesisk musikk og i verden forøvrig. For meg kom Pirates Choice likevel som litt av et sjokk, noe som forteller mer om musikalske skylapper enn om bandets kvaliteter.

Den var opprinnelig en kassettutgivelse innspilt i 1982, som syv år senere ble utgitt i en forkortet vinylutgave i Frankrike. Denne praktfulle utgivelsen er nå for første gang tilgjengelig i sin fulle lengde og som delikat utført remaster på CD.

Musikerne har røtter helt tilbake til Star Band de Dakar; Senegals store band på 60-tallet, som visstnok oppstod som et direkte resultat av frigjøringsfeiringen i landet. Orchestra Baobab tok navnet sitt fra klubben Baobab i Dakar, der de spilte på åpningskonserten en fredag kveld i 1970. Tolv suksessrike år senere var bandet oppløst, samme år som Youssou N'Dour (nok et medlem fra Star Band) trådde frem som den nye frontfiguren i Senegals musikkliv. Mens N'Dour ble mer vestlig og kommersielt orientert, er likheten mellom de to fullt tilstede (sjekk for eksempel Werente Serigne).

Det er vanskelig å høre Orchestra Baobab uten å skue mot Havana, og eksempelvis nyere suksesshistorier som Ruben Gonzales og Buena Vista Social Club. Havnebyen Dakar var allerede fra 40-tallet en av Afrikas viktigste inngangsporter for cubansk musikk. OB er inspirert av dette, i tillegg til den varierte mosaikken som afrikansk musikk er. På tilbakelent vis fletter de rumba og salsa sammen med jazz og popmusikk, og med det skapes en frodig afro-cubansk musikkform. Vokalisten Rudolphe Gomis fra Guinea-Bissau, er blitt kreditert for å bringe de spansk/portugisiske elementene inn i musikken. Dette er med andre ord en smeltedigel, både kulturelt og musikalsk.

De eminente musikerne må ha vært i et usedvanlig godt lune på denne jammen, som skal være spilt inn direkte på en to-spors opptaker, uten videre produksjon eller remikser. I motsetning til europeisk ordenstradisjon er strukturen i mye afrikansk musikk løsere og mer impulsiv, også på Pirates Choice skapes det rom for improvisasjon og dialog mellom musikerne. På denne innspillingen veksler dialogen mellom solistene på gitar og saksofon og fire vokalister, mens perkusjonistene hele tiden holder rytmikken gående. Til og med på de raskere sporene er Baobab alltid henslengte og uanstrengte, og minner tidvis mer om karibisk reggae enn fyrrig cubanismo.

Orchestral Baobab kan også sees i lys av den voksende frigjøringsbølgen i Afrika, som medførte større fokus mot afrikansk tradisjonsmusikk, og et brudd med den sterke cubanske påvirkningen. Dermed inkorporerte de tekster på mandinka og wolof, i tillegg til herrespråket fransk. CD2 (låtene som ikke ble gitt ut i Frankrike) inneholder bare en franskspråklig låt (La Rebellion), og fremhever i større grad afrikanske elementer enn CD1 (hør Toumaranke).

Med en voksende interesse for musikk utenfor vår nærmeste lekegrind, en gjenforeningsturne på trappene, samt denne nyutgivelsen tilgjengelig, er dette dermed en gyllen mulighet for musikkelskere å stifte nærmere vennskap med dette orkesteret. Selv om det optimale må være å høre bandet live (gjerne på Club Baobab), så er Pirates Choice høstens varmeste plate, og vinterens store redningskjøp.