Joy Division
The Associates
The Chameleons

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Innevær

Dystert, regnvått og høstmørkt fra Trondheim.

Wallpaper Silhouettes fra Trondheim har allerede eksistert i seks år. Dette uten at hverken media eller publikum i særlig stor grad har lagt merke til dem. Med sitt gutteromsaktive og introverte postpunk-uttrykk og relativt begrensede livespilling har vel heller ikke gutta hatt de helt store forhåpningene om å få til en kombinert og velregissert Urørt/Platekompaniet/by:Larm-hype. At de ga ut sitt debutalbum på det daterte formatet MC (kassett) vitner vel også om at tiden har vært brukt til å drømme seg tilbake til en salig 80-tallstid mer enn å legge slagplaner for å bestikke butikkjedenes innkjøpsansvarlige.

Hollow Earth er spilt inn i Brygga Studio i løpet av senhøsten 2004. Jeg vet ikke hva slags vær det var i Trondheim på den tida, men av musikken å dømme var det ordentlig innevær. Litt dystert, regnvått og høstmørkt. Vokalist og låtskriver Mats Davidsen ligger langt fremme i miksen med en mørk ekkobelagt stemme. Trommene er lagt anonymt i bakgrunnen. Stemningsfulle synther ligger midt i mellom sammen med en krystallklar gitar som riffer en-tones melodilinjer. Wallpaper Silhouttes opererer i kjent landskap og åpenbare referanser er Chameleons, The Cure, Joy Division og The Associates.

Wallpaper sin musikk er full av steminger. Ikke bare tas vi 20 år tilbake i tid, men også til små landsbyer, regntunge skoger og øde veier vi ikke visste fantes og situasjoner vi ikke har opplevd. Det lyser gult lys rett i mot oss, asfalten er våt, en sykkel uten hjul ligger i veikanten og en gutt ved navn Mats kommer ruslende våt i håret med den siste sjutommeren til Joy Division i platesjappeposen. Langt fra Sky TV, Lake Placid OL og Mötley Crüe. Langt fra Sufjan Stevens, Franz Ferdinand, Annie og Pitchfork også for den del. Hmm... dette sporer visst helt av. Poenget er at Wallpaper Silhouettes evner å lage stemningsfull og imaginativ musikk som funker.

På Hollow Earth er det ingen enkeltlåter som står frem som mer geniale og fengende enn andre. Dette er et album i ordets rette forstand. Riktignok noe kort med sine 8 låter, men altså et ordentlig album. Et soundtrack til navnløse steder som vi forelsker oss i.

Vi er midt i oktober og akkurat nå er Wallpaper Silhouttes det flotteste jeg kan tenke meg å høre på.

M.I.A. - Arular

(XL)