Fly, du lille due

Bjørg og Mikkel
The Andrews Sisters

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

In glorious mono

Hatten av for disse brave damene, men utgiver har gjort en ganske slett jobb.

De kom fra Hadeland, vokste opp i Nittedal, fikk platekontrakt i Oslo og erobret landet. De var norske, men del av en internasjonal bølge av syngende og opptredende søsken. Mest kjent var det amerikanske fenomenet The Andrews Sisters (Rum and Coca-Cola), men i Norge hadde vi også sibling acts som telte alt fra to til ti (de ti søsken Kolbjørnsrud, som spesialiserte seg på evangeliske sanger. Det samme gjorde søsterflokken Ladim.) Søskenforholdene var en del av disse popfenomenenes tiltrekningskraft. Familienærheten tilførte et følelsesmessig moment som publikum nærte identifikasjon til i en tid da trangboddhet, kjernefamilie, større barnekull enn i vår tid og lav skilsmissestatistikk.

Bjørklund-jentene husker mange for den karakteristiske flerstemte sangen. Koringsteknikken ble deres "sound", veldig karakteristisk og et særegent trekk ved gruppa. Søstrenes stemmer lå som lagene i en kake hvor godsakene er litt forskjøvet i forhold til hverandre. Den rike polyfonien i sangteknikken skapte et veldig varmt lydbilde som kom helt til sin rett i femtitallets radioapparater. Sjelden har uttrykket "glorious mono" vært mer dekkende.

Søstrene Bjørklunds popularitet var umiddelbar. Den holdt seg fra platedebuten i 1954 og ut femtitallet. Inn i 60-åra virket deres vokalharmonier etter hvert gammelmodige. Men noen modernisering ble ikke foretatt. Søstrene selv var mest opptatt av nystiftede familier, barn og husholdningsoppgaver i en tid der kvinnelige artistkarrierer ikke var noen selvsagt yrkesvei. De startet veldig unge, som tenåringsjenter, ble oppdaget gjennom en talentkonkurranse og med selveste Alf Prøysens hjelp fikk de platekontrakt. Et eventyr, altså. Like eventyrlig ble populariteten som fulgte med et hektisk turnéliv mellom plateinnspillinger og opptredener i kringkastingen. En rekke av innspillingene ble mektig populære, solgte tonnevis av plater og finansierte nytt hus for søstrenes stolte foreldre.

Klangen og soundet i den særegne koringsteknikken var halve hemmeligheten bak jentenes suksess. Den andre hovedkomponenten var et heldig valg av låtmateriale. Nye sanger satt gang på gang som et skudd hos publikum i en jevn strøm av hits som en periode ikke så ut til å dabbe av. En del sanger var oversettelser av utenlandske slagere, "tillempet" norske forhold. På turné og spillejobber framførte de i tillegg til eget materiale, populære sanger fra tidens platebarometer.

Brorparten av tekstene tilhørte hverdagsflukten og drømmenes motivkrets, ren eskapisme i en tid med lange arbeidsøkter, korte ferier og skrinne trygder. Mange av de mest seiglivede traverne får en ny runde på årets samleplate fra Normann Records. Høyt Over Fjellet og Den Glade Vandrer har klart seg gjennom fem tiår som eviggrønn slager i blant annet kringkastingen. Hvor mange andre norskspråklige popmelodier har hatt tilsvarende langt liv om vi ser bort fra innspillinger med Prøysen og Egner? Den Glade Vandrer inngår i et eksklusivt selskap av 50-60 år gamle slagere som fortsatt er levende popmusikk. Andre låter er Pengegaloppen med Vidar Sandbeck og Voi-Voi med Nora Brockstedt. Søstrene Bjørklund kan godt få være litt stolte av sitt bidrag til den kollektive hukommelse. Hatten av for disse brave damene!

Ikke fullt så bravt av Normann Records, et selskap denne anmelder gjentatte ganger har uttrykt begeistring for. Ifølge ukeavisa Dag og Tid av 18. september 2009, er ingen av søstrene kontaktet i forbindelse med at 24 av deres innspillinger er gjort tilgjengelige på CD. "Vi fekk høyre om CD-plata etter at ho hadde kome ut, ingen sa noko til oss", uttaler Astrid Hammer, den eldste (72) av søstrene. Er det ikke vanlig høflighet å opplyse utøverne om at deres kunstrprodukter på nytt omsettes i offentligheten? Dette er et lite land, og en telefon kan vel ikke skade?

Ellers er lyden som vanlig den best mulige tatt i betraktning at opptakene i stor grad er løftet fra 78-plater. Hvem som har lånt ut klenodiene er, såvidt jeg kan se, ikke oppgitt denne gang. Innleggsheftet består av en tekst som tidligere har vært publisert i bokform. Jeg er neppe alene om å mene at en ny og mer omfangsrik tekst, for eksempel basert på intervju med søstrene, hadde "åpnet" opp denne musikken for nye generasjoner. Det er helt essensielt at de gamle slagerne settes inn i en bredere historisk og kulturell ramme, ellers ender de opp som rent kuriosa fra en tenkt fortid hvor alt var så mye "enklere" (liksom). Kontekstualisering heter det på fint, og søstrene fortjener det.

Dette er nemlig noe av det fineste som finnes av norsk pop. Hører dere der inne i kulturrådet – kjøp inn! Til alle musikkelskere og liebhabere av gode slagere: Dette er en av årets viktigste utgivelser.

Diverse artister - If I Make It Through Christmas

(Perfect Pop / Two Zero / Thatsperfectwonderball)

Indie-Norge deler ut musikalske gaver. Neste år ønsker vi oss Julekveldsvisa.