Béla Bartók
György Ligeti
Giovanni Pierluigi da Palestrina

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Tar det meningsløse til fange

Knut Nystedt har fylt 90, og det feires med et fyrverkeri av en utgivelse.

Knut Nystedt har lenge vært regnet som en av Norges viktigste komponister. Spesielt bemerket har han blitt for musikken han har skrevet for kor. Har man vært med på å fremføre et stykke av Nystedt, glemmer man det sjelden. Nystedt er vanskelig. Krevende. Men også givende. Når man endelig har lært seg stemmen sin, og koret klarer å synge sammen, åpner det seg: En sjelden verden av underlige klanger, veksling mellom mørke og lys, og fremfor alt skjønnhet, skjønnhet og atter skjønnhet.

Dét preger også denne platen. Knut Nystedt har nå fylt 90, og har etter sigende sluttet å komponere musikk. Plateselskapet 2L har ikke latt anledningen gå fra seg: De feirer Nystedts 90-årsdag med et fyrverkeri av en utgivelse, der det fokuseres på de siste stykkene han har skrevet. Det deltar to kor på platen: Ensemble 96 og Bærum Vokalensemble. Begge synger med både varme og klarhet. Resultatet har blitt en plate det er vanskelig å ikke la seg berøre av.

Nystedts musikk befinner seg i et skjæringspunkt: Mellom det tonale og det atonale, mellom lys og mørke, mellom dissonans og harmoni. Det Nystedt har gjort til sitt varemerke er å bruke avantgardistiske komposisjonsteknikker - atonalitet, "clusterklanger" og rikelig med dissonanser - og likevel skape et sluttresultat som er melodisk, vakkert og kommuniserende.

På teksten i plateomslaget står det noe interessant: De komponistene Nystedt føler seg nærmest, befinner seg på hver sin ende av den klassiske musikkhistorien. Dels er det "før-moderne" komponister som Bach og Palestrina. Disse var også kor-mestere, som skapte korverk med uovertruffen skjønnhet og kompleksitet. Begge skrev musikk ut fra et kristent verdensbilde, der det gode til slutt vant, og det meningsløse ble beseiret. Men Nystedt nevner også moderne klangorienterte komponister: Béla Bartók, Ligeti og Penderecki. Disse komponistene, som er trygt plassert i samtidsmusikk-landet, skriver musikk der mørket og kaoset ligger langt nærmere: Det slutter ikke alltid bra, uroen ligger hele tiden og lurer bak tonene.

Akkurat dette kan kanskje være en nøkkel til å forstå Nystedt. Han skriver nemlig musikk som bruker formspråket til mye moderne samtidsmusikk, men som søker mot harmonien som preget Bach og Palestrina. Nystedt har gjennom hele sin karriere vært en uttalt kristen komponist. Dette har blant annet har resultert i mange kirkemusikalske verk. Som jeg tolker hans musikk, dreier det seg om å "ta moderniteten til fange": Han fanger inn kaoset, mørket og uroen som har preget den moderne samtidsmusikken, og setter det i en kontekst der det bidrar til å skape lys. Musikken er vakker og kommuniserende, og inngir faktisk håp – og peker til syvende og sist på en Gud som vil oss godt. Dette høres kanskje pretensiøst ut, men jeg tror ikke jeg er helt på viddene. Det er umulig å lytte til Nystedt å bli slått av kontrastene: Kaoset blir overvunnet av glede og håp.

På denne platen er det spesielt det første verket som fenger meg. Prayers of Kierkegaard er et 17 minutter langt stykke der Nystedt har tonesatt seks tekster av den kristne, danske 1800-talls-filosofen Søren Kierkegaard. Å lese Kierkegaard kan være en prøvelse. Det er tungt, gjenstridig og slitsomt. Men Kierkegaard har også en inderlig, følsom side, som i blant - mellom lange passasjer med kronglete begrepsrytteri - plutselig kommer frem. Det er denne siden Nystedt har grepet tak i. Disse stykkene er inderlige, skjøre og váre. Det er nesten som om de kaster nytt lys over Kierkegaard selv!

Det siste stykket er også fantastisk. Immortal Bach er er en variasjon over Bachs Komm, Süsser Tod (oversatt: Kom, søte død). Stykket synges først slik Bach skrev det. Deretter "forskyver" Nystedt tonene. Ingen toner tilsettes, men det synges langsommere og annerledes, slik at tonene kommer i et nytt forhold til hverandre. Resultatet blir et klangkaos som gjør utrolig sterkt inntrykk på lytteren. Rett og slett. Mellom disse stykkene er det verk som er bra, men ikke like fantastiske. Nytt er Livet, basert på en tekst av dikteren Olav Mosdøl, Jesu Sieben Worte og The Word Became Flesh er ikke like umiddelbart fengende. Det er musikk som krever mer tid, men som etterhvert åpner seg for en oppmerksom lytter.

Til sist må også korene som deltar nevnes. Ensemble 96 sprang i sin tid ut av Oslofilharmoniens kammerkor. Det blir ledet av Øystein Fevang, som har sagt at han søker en "klangverden som har en klarhet, renhet og samtstemthet uten at den mister et personlig preg". Lenge ledet han også damekoret Bærum Vokalensemble, som i dag ledes av Anine Kruse. Fevang lykkes til fulle med sitt prosjekt: Korene som deltar her synger på samme tid rent og varmt, klart og inderlig. De lykkes med å få frem alle spenningene som ligger i Nystedts musikk. Akkurat det er ikke så lett!

Stor honnør til både Fevang og plateselskapet 2L, som med denne utgivelsen har feiret Nystedt på en verdig og gripende måte.