Choral: Nun Seid Ihr Wohl Gerochen

Georg Friedrich Händel
Antonio Vivaldi

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Stor komponist, stor dirigent

John Eliot Gardiners innspilling av Bachs juleoratorium står sterkt i historien.

Barokkens store mester Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) burde være kjent for de fleste musikkinteresserte. Innspillingene av hans verker teller et tall så høyt at jeg ikke tør gjette en gang, her er det med andre ord ganske lett å gå seg vill i jungelen av orkestre, dirigenter, plateselskaper og annen informasjon – man kan rett og slett være uheldig og ende opp med en innspilling som virkelig ikke er musikken verdig. Men det finnes en del gode produksjoner der ute, og en av dem er ledet av dirigent Sir John Eliot Gardiner. Her følger det jeg vil kalle en kort innføring til Bachs juleoratorium og hva som gjør Gardiners innspilling så god.

Mannen som anså seg selv som en musikalsk håndverker fremfor komponist, etterlot seg altså en enorm produksjon innen både sakral og sekulær musikk, skjønt det er kirkemusikken og da særlig de godt over to hundre kantatene det ofte siktes til. Men også kammermusikken, koralene og orgelverkene er viktige å nevne, selv om mye fremdeles er utelatt. Bach skrev i en streng stil hvor reglene definerte klart hva som var lov og ikke lov, noe som har dannet grunnlag for en egen skole; hans harmoniske prinsipper har lenge fungert som ideal innen elementær satsteknikk og funksjonslære.

Johann Sebastian selv førte ikke opusnummer på hvert enkelt verk, hvilket gjorde at det i 1950 ble publisert en katalogisering som ga tilfredsstillende oversikt. Dette var utarbeidet av den tyske musikkforskeren Wolfgang Schmeider, som kalte det Bach-Werke-Verzeichnis, bedre kjent som BWV. Katalogen følger ikke verkene kronologisk, men tematisk, og Juleoratoriet (jeg holder meg til norsk) har her blitt nummert til BWV 248. Hans juleoratorium er i utgangspunktet en serie på seks kantater (religiøst verk for kor, orkester og solister), henholdsvis ment for fremførelse 1., 2., 3., 8. juledag, første søndag i det nye året, og til slutt 12. juledag. Hele oratoriet deles som regel i to, fra 1-3 og 4-6, hvor det er den første delen som er den definitivt hyppigste oppsetningen i konsertform, mens alle seks kantatene som regel er samlet når de gis ut på plate. Det musikalske materialet for dette oratoriet er i stor grad hentet fra komponistens tidligere verker, hvor mange satser spores delvis og direkte tilbake til kantatene BWV 213, 214 og 215.

Barokken som kanonisert epoke og musikkstil kan man si har oppnådd en renessanse i løpet av de siste tiårene, ikke minst med tanke på plateutgivelser. Etter fiolinisten Louis Kaufmanns innspilling av Vivaldis Fire årstider, gjort i 1947, har ikke bare Vivaldis musikk, men også barokkens komponister fått ny glans over seg. Orkestre i både USA og Europa dokumenterte i økende grad denne epokens verker, men her må det altså påpekes at det forelå en overgangsperiode gjennom de første tiårene: fra det å instrumentere orkestrene i romantisk stil, til det å bruke mindre besetninger som ikke fremsto som brautende. Opptak fra 1960-tallet kan nemlig minne om nettopp dette, som en slagkraftig hær klar for kamp, hvor koret synger så sterkt de kan og alle fiolinbuer brukes som sag.

Utover på 1980- og 90-tallet snudde tendensen mot det å fremføre musikken snillere, mer omgjengelig og svingt; kort og godt musisert. Musikk fungerer ofte best når den griper deg i nuet, og for meg hersker det ingen tvil om at lett og lys barokkmusikk svinger absolutt best. Et viktig element er frasering. Når den konstant jobbende bassen får kompe alle stemmene oppover i systemet mot den delikate diskanten helt øverst, i et harmonisk hele som er både lettfattelig og komplekst på samme tid, og alle stemmeføringer utføres helhjertet narrativt, da står i hvert fall jeg på et sted i musikken hvor jeg innser hvor stort dette faktisk er. En opplevelse jeg unner alle.

Men likefullt som en dirigent øver inn sine personlige tolkninger i sine ensembler, må det nok også sies at tolkningspreferanser kan variere fra lytter til lytter. For selv om kontrasten til 1960- og 70-tallet er stor med tanke på senere tids fortolkning, inneholder også de seneste innspillingene forskjellige kvaliteter som gjør dem motstridende. For eksempel må en innspilling fra 2007, under dirigent Nikolaus Harnoncourt, sies ikke å oppfylle disse stilistiske trekkene jeg mener er vesentlige for å gi musikken et fullstendig lytteverdig liv.

Dirigent John Eliot Gardiner og hans ensemblesammensetning The Monteverdi Choir og The English Baroque Soloists anses som blant de fremste innen Bach-tolkning og har de siste årene fått bred anerkjennelse for den verdensomspennende innspillingsturneen i 2000, hvor 59 konserter dokumenterte en rekke kantater og andre utvalgte verker. I 1987 gjorde Gardiner en innspilling av Juleoratoriet som har stått seg sterkt i forhold til andre utgivelser av samme verk før og etter, hvor den lette stilen verdsettes med riktig besetning og fornuftige tempi, alt fremført med delikat musisering og omtanke for hver tone som blir spilt. Både orkester, solister og kor låter godt sammen i sin barokkstemte klang (barokkens kammertone lå i praksis en halv tone under dagens standard).

En poengtering som må krediteres Halfdan Bleken på trykk i Morgenbladet 28/11-08, og som jeg må si meg ganske så enig i, er hvordan lettheten samtidig bør være seig: "Det er ikke så ofte man hører Bachs musikk spilt med den sidrumpa gammeldans-swingen som mye av den krever. En swing som faktisk opprinnelig stammer nettopp fra barokkens kunstmusikk, men som har overlevd i folkemusikken." Videre viser Bleken til en innspilling av hva jeg antar er en sekulær kantate (han sier ikke hvilken), og jeg tror jeg med de samme ordene kan fremheve Gardiners innspilling fra 1987. Her svinger tretaktene sidrumpet og lett frasert på samme tid, jeg vil si innspillingen er verdifull i all sin helhet. Ikke bare fordi dette er Gardiners tolkning av oratoriet, men også fordi den i det historiske løpet jeg har gjengitt her må anses som kanskje tidenes beste innspilling av dette verket.