Blink-182
Good Charlotte
Simple Plan

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Skapop deluxe gold edition!

Gamle poppunkere leverer samme innhold, men i ny innpakning.

Skapunkerne Goldfingers forrige skive Open Your Eyes (2002) var et frisk pust. Etter debuten i 1996 med hitsingelen Here In My Bedroom har de seilet i både med- og motvind med frontman John Feldman ved roret. Los Angeles-kvartetten komponerer fortsatt musikk som er som skapt for å være filmmusikk til alle våre visjoner og glansbilder av Californias solfylte strender, skateparker og high school-fester. Skal man på liv og død plassere Goldfinger sjangermessig, vil jeg si at de ligger i samme gate som skapunk-bandene No Doubt og Sublime. Men siden utgivelsen av Open Your Eyes har de vist at de nå står nærmere pop-punkbandene Good Charlotte og Simple Plan.

Bandets ferskeste album Disconnection Notice føyer seg inn som det femte i rekken og markerer på ingen måte et brudd, men en kontinuitet i forhold til Open Your Eyes. Selv om de i mellomtiden riktignok har byttet label, fra ultrakommersielle Jive/Zomba til Maverick Records. John Feldman har i løpet av de 2-3 siste årene hatt hendene fulle med å produsere sanger for Good Charlotte, Story of the Year og The Used, noe som forklarer hvorfor Goldfinger har vært på "on hold" helt til nå.

Åpningen My Everything etterfulgt av førstesingelen Wasted og Oceansize er i mine ører ikke annet enn resirkulert materiale fra det forrige albumet. Strofene "I'm wasted again/ passed out/ don't know who I am" sunget til rytmedominerende gitarer vitner ikke særlig mye om John Feldmans kreativitet. Men heldigvis dukker det innimellom opp nyskapende låter og fengende skaelementer også. Damaged er et av albumets høydepunkter, en mørk låt i lavt tempo med en intro bestående av samplet urbefolkningsvokal sammen med ekkoet av seige, gråtende mandoliner. Dette, i tillegg til de angstfylte og klagende tekstene ("The clothes on the floor/ Just like the mountains outside/ The prison I live every day..."), øker sannsynligheten for å få ufrivillig gåsehud betraktelig.

Etter turnéer med No Doubt og Reel Big Fish har Goldfinger latt seg inspirere av ska, og uten motforestillinger har de tilført låtene sine fengende skarytmer, blåsere og mandoliner. Oppildnende Too Many Nights er meget sterkt krydret av skaelementer, og distanserer seg sammen med Damaged fra de øvrige strømlinjeformede låtene.

Goldfinger har med skiftende hell presset inn politikk inn i Disconnection Notice. Både Behind the Mask og Iron Fist er halvhjertede forsøk på å lage småpoliske "punk anthems", men de lykkes ikke helt. Det sier seg selv at tekster som "Now that I know your life is based around such lies and corporate greed" ikke er spesielt overbevisende. Her har de mye å lære av Anti-Flag!

Goldfinger er et band mange vil hevde primært har slått igjennom og oppnådd suksess på lerretet. Amerikansk filmindustri har i en årrekke ubeskjedent forsynt seg rikelig av gruppas låter til filmer som for eksempel Waterboy, Not Another Teen Movie og Eurotrip. Logisk nok passer flere av låtene på Disconnection Notice utmerket til de mer eller mindre overfladiske samlebåndsproduserte tenåringsfilmene. Bli derfor ikke overrasket om du hører noe fra disse gutta i en eller annen
fjortisfilm.

Etter noen gjennomlyttinger av Disconnection Notice sitter man med et blandet inntrykk av at dette er samlebåndsprodusert skapop med høy MTV-faktor. Albumet fremstår som et godt industriprodukt, laget etter håndfaste og trygge oppskrifter, men inneholder dessverre altfor få dristige og særegne momenter av skapunk. På en annen side er de ytterst få høydepunktene som forekommer virkelige geniale!