Five million years
Overgrown

a-ha

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vakker pop for mørke høstkvelder

Waaktaar-Savoy har med sitt fjerde Savoy-album kanskje levert julegaven litt tidlig.

I Norge trenger man ikke mange unnskyldninger for å tilbringe fritiden innendørs. Klimaet tilsier at de fleste pysene trekker inn under ulltepper i IKEA-sofaer og fortærer Grandiosa og Cola når mørket faller på og snøen dekker brostein og løvfall. Da kobler vi gjerne av med musikk når den konsumbaserte kvantumsrabatten hos RIMI-Hagen skal opprettholdes med målrettede innhogg i svart sukkervann og varm lefse fordekt under pizzabetegnelsen. Urgh.

Reasons to stay indoors innholder 12 låter pennført av Waaktaar-Savoy, og man hører hel klart paralleller til A-ha med innslag av 80-talls synthpop, Beatles og P4-grunge.

Paul Waaktaar har alltid fremstått som en særing som går sine egne veier, og dette resulterer også denne gang i en plate med molefunken popmusikk fra Savoy.

Alt fra ekte strykere til stygg-pen-grunge-light gitarvreng pakkes rundt låtene som presenteres i et moderne lydbilde med pompøse arrangementer. Voksen pop, som tittelkuttet, der Paul til tider kan forveksles med Morten Harket med sin vokal. Denne kunne lett vært utgitt på et A-ha album og likhetstrekkene til Hunting High and low (låten) er absolutt til stede. Svulstige strykere og kan man fornemme en lett smilende Paul Waaktaar-Savoy? Ingen tvil om hvem som er motoren i A-ha.

Den første singelen, If you can’t come to the party er det nærmeste Savoy kommer sukkerlakepop, men selv med Laurens nesten barnslige stemme på søthetsregulatoren, kjenner man eimen av sur-søt saus og underfundig furting. Låten har fått mye radiospilling og er et kjærkomment avbrekk til Mariaher, Britneyer, ungpiketrioer og boy-band med sin teflon-popmusikk.

Men en av Norges beste låtskrivere kan ikke akkurat beskrives som en utadvendt gladgutt, og på resten av platen sørger paret Waaktaar-Savoy for at poplåtene småfurter ut av høyttalermembranen. Her er det melankolske stemninger med lett gjenkjenbare Beatles-påvirkninger og nydelig Orbinson-falsettvokal (Half of the time) blandet med sart, barnslig kvinnestemme. Dette er helt klart musikk for et mer voksent publikum enn det som gjorde Paul Waaktaar-Savoy til en holden mann med A-ha.

Savoy er blitt Pauls musikalske alibi der musikalske influenser og livsinntrykk kan vokse uhindret av hit-krevende plateselskap. Paul er heldigvis sta og holden nok til å drite i kommersielle markedskrav og kjører ufortrødent videre i sitt eget spor. Man kan ikke annet enn høflig å applaudere dette når resultatet er blitt så bra som Reasons to stay indoors. Plateselskapet er nok tilfredse med at den første singelen fra RTSI har fått mer spilletid enn Savoys tidligere plater til sammen, men de skal ikke forvente en oppfølger med samme appell til ekstensiv radiospilling. Til det er resten av låtene for mørke og tempomonotone til at de vil nå A-listen. Men etter en del høringer vokser låtene seg ut av sin anonyme tilværelse som en av tolv, og blir gjenstand for individuell oppmerksomhet og gjenkjennelse. Låter som krever mer enn å forbli bakgrunnsstøy på dannede sammenkomster der stimuli på flasker konsumeres i egnede glass.

Dette er popmusikk av god kvalitet som egner seg til melankoli og ettertanke.

Selv om Savoy med tittelen gir pyser og mørkredde individer et påskudd til å la stereoanlegget sørge for husvarmen, er det ingenting i veien for å ta med disse popperlene ut i høstmørket. Frem med bærbare CD- og MD-spillere og kjenn litt på kulden og mørket.