Korn
Tool
A Perfect Circle

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Almost flawless

Nu-metal genren har føyet et nytt band til listen - et band som det skal bli spennende å følge videre i oppveksten.

Korns selvtitlerte album fra 1994, som på mange måter startet nu-metal-genren, har rukket å bli en klassiker. Unge amerikanske musikere i hopetall så oppskriften på suksess, og bestemte seg for å prøve seg på det samme Korn hadde klart. Nu-metal genren fikk en eksplosjonsartet utvikling, og utrolig mange nye band ble dannet. Genren har - som feedbacken på groove.no godt viser - blitt en livsstil for mange, og et hatobjekt for andre.

Flaw er et av bandene som har blitt vasket inn i denne bølgen av nye band. De er unge amerikanere med piercinger, tatoveringer og hårfrisyrer som garanterer oppmerksomhet selv i Statene. Sammenligner vi dem med resten av nu-metal-folket skiller de seg nok ikke så mye ut. De har jobbet seg opp over tid og har meg bekjent i hvert fall to selvfinansierte utgivelser på eget selskap bak seg. Man skal derfor ikke se bort fra at plategiganten Universal har skjelnet litt mot nu-metal-bølgens suksess da de betimelig nok i 2001 ga klarsignal for Flaws debut på stor label. Musikken er imidlertid det som skal settes i fokus, og det er her jeg gleder meg over å kunne melde at Flaw unngår å drukne i nu-metal-havet. Hva er det da som får Flaw til å flyte? Through the Eyes kommer nemlig ikke til å støve ned hjemme hos meg med det første. Skiva passer i grunn veldig bra både til hverdag og fest.

Flaw mikser uttalige forskjellige stiler i musikken sin. Hip hop, rap, rock, metal og så videre. Det går fra rolige partier til en eksplosjon i aggresjon og sinne. Ingen åpenbaring dette, vil nok mange si - tusenvis av band har liksom gjort dette før. Greit nok det, men få gjør det like bra som disse karene fra Louisville. Det skal nemlig dyktighet til for å få denne miksen av stilarter til å fungere. Etter at platen har snurret heftig i spilleren min en ukes tid nå er det spesielt gitarene og vokalen jeg har merket meg ekstra godt. De to gitaristene har forskjellige stiler, men utfyller hverandre på en glimrende måte. Og når det gjelder vokalen er jeg mildt sagt mektig imponert. Chris Volz har en nydelig og kraftfull stemme som det er lett å drømme seg bort til. Faktisk til tider ikke ulik Maynard James Keenans (Tool, A Perfect Circle) stemme.

Flaw har for øvrig gjort et scoop ved å klare å skaffe Bottrill som produsent - en mann som må tildeles en god del av æren for at denne skiven skiller seg positivt ut fra mye av det som produseres av nu-metal i dag. For de som ikke kjenner navnet føler jeg at en lang presentasjon er unødvendig. Tror det holder å si at mannen kan skrive: produserte Ænima for Tool på CVen sin.

Anbefaler dere som ikke har hørt Flaw før å sjekke ut førstesporet på skiva, Only the Strong. Denne sangen gir et godt bilde av hva dere får servert på resten av skiva. Her veksles det mellom rolige og mer ekstreme partier med harde gitarriff. Både vers og refreng er i tillegg svært catchy, og det tar ikke lang tid før man synger med på hele låten. Only the Strong finnes for øvrig på Scorpion King-soundtracket, hvor den kom litt i skyggen av blant annet Godsmacks I Stand Alone. Ellers er den energiske Payback, den rolige My Letter og den fengende Whole noen andre godbiter å se fram til fra dette albumet.

Det som trekker karakteren ned er at skiva taper seg kraftig mot slutten. Sangene holder rett og slett ikke den samme standarden gjennom hele albumet. De som får brekninger bare ved å høre navnet nu-metal vil nok derfor ikke føle seg stort bedre etter å ha hørt denne skiva. For dere andre, uten slike problemer, er Flaw absolutt et band som bør sjekkes ut.