Asobi Seksu

Melody of Certain Damaged Lemons - Blonde Redhead (2000)
Misery Is a Butterfly - Blonde Redhead (2004)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Hipstere på tomgang

Blonde Redhead klarer ikke å følge opp 23, selv om lydbildet ligner.

Hipsterfavorittene i Blonde Redhead er tilbake med sitt åttende album og sitt første siden 23 fra 2007. Tre års ventetid har kanskje vært lenge for den trofaste fansen, og da må det være en aldri så liten nedtur at 23 skal følges opp med dette. Tvillingbrødrene Pace og japanske Kazu Makino har holdt på i 17 år, nesten en evighet, og med så lang fartstid er man nødt til å gå på noen smeller. Dette er dessverre, slik jeg ser det, en av dem.

De er signet på 4AD, samme plateselskap som en rekke personlige favoritter som Bon Iver, The National og groove-favoritten Broken Records. De har en meget god stall og virker stort sett til å gi ut kvalitet over hele linjen, men denne utgivelsen fra Blonde Redhead tror jeg som sagt ikke like mange fans av 4AD vil juble like høyt for. Kvalitet er et kjennetegn for dette plateselskapet, men her har de gitt ut noe som man godt kunne vært foruten.

Noe av lydmønsteret på forrige skive, 23, er der fortsatt, men på denne utgivelsen er det mye mindre trøkk fra bandet. Det hele blir litt for lavmælt, og istedenfor å synge virker det som om Makino har lagt om vokalen til en stille hvisking. Det er altså slik at jeg sitter igjen med en følelse av at det burde vært mye mer trøkk bak vokal, gitar og de elektroniske elementene. De blir gjennomskuet når de skal følge opp en suksess som forrige album, og når man står fast i samme mønster, blir man bare en slags parodi på seg selv. Synd, for det er ingen tvil om at det er masse mer potensiale i bandet fortsatt, selv etter så lang tid.

Av høydepunktene på denne plata, kan man nevne åpningssporet Here Sometimes, Oslo og Everything Is Wrong. Men det blir slik at det er altfor mye likt på denne plata. Selv om man liker førstelåta, blir neste for lik og den etter det kunne jo bare lett ha vært en forsettelse av den forrige. Slik blir det for ofte, og det har vært en ulempe med bandet også ved tidligere utgivelser. Det finnes ingen låter som slår deg ut og gir deg lyst til å høre på skiva igjen og igjen, og dette blir et svakhetstegn for gruppa. Det er slikt at Penny Sparkle nærmest er blottet for soleklare høydepunkt, og det er jeg både skuffa og litt trist over.

Det blir altså noe lite spennende og kjedelig over hele utgivelsen. Det er forutsigbart det som presenteres og gjør at man ikke blir hektet på samme måte som man skulle ønske og som man har blitt tidligere. Til det er altså låtmaterialet for likt og ensformig. Med så mye lyd og effekter som dette bandet er i stand til å skape, blir det leit at de ikke utnytter seg av det. Det hele blir for safe, rett og slett.

Blonde Redhead vil nok beholde sin vante fanskare, men dette er bare ikke godt nok til å ta til seg nye. Det finnes masse potensiale i disse musikerne, ingen tvil om det, men nivået på denne utgivelsen holder ikke mål. Mitt råd er at du istedenfor å kjøpe denne plata kan fortsette å høre på 23, og heller avvente neste utgivelse.