May I Please Cry

Sebadoh
My Bloody Valentine

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Sjel søkes!

Hadde det vært opp til meg hadde [ichabo] skaffet seg litt større selvtillit og musikalsk selvstendighet før de ga ut If it Had Been Up to Me.

Siden rockeklubben So What! i Oslo startet konsertserien Zoom i 1996, har en opptreden der vært første steg mot ære og berømmelse for alskens artister, som for eksempel Jaga Jazzist, Madrugada, BigBang, Surferosa og Furia. At rockeorkesteret [ichabo] ble funnet verdig til en plass på fjorårets Zoom-program, er derfor et tegn på kvalitet. Det er således ikke overraskende at plata If It Had Been Up to Me avslører at Oslo-kvartetten - med røtter i Tønsberg og Larvik - har stålkontroll på den klassiske indierock-formelen.

Med sine småfengende melodier, energiske beat og melankolske tekster lyder de som snytt ut av nesa på sine store helter Sebadoh og My Bloody Valentine. Platen beviser at gutta i [ichabo] er dyktige musikere, men samtidig vitner det dessverre også om at låtene deres ikke har nok eget særpreg til at bandet når opp på samme nivå som forbildene. Problemet med If It Had Been Up to Me er at musikken glir inn det ene øret og rett ut det andre igjen - uten å etterlate seg noe særlig inntrykk i det hele tatt. Sagt på en annen måte: Sangene mangler sjel; [ichabo] har ikke satt noe personlige fingeravtrykk på låtene sine.

Det betyr imidlertid ikke at musikken er dårlig. Lang derifra. Melodiene er stort sett svingende, særlig By All Means kan gi deg lyst til å danse. Og den oppmerksomme lytter vil sette pris på tekstene deres, særlig på albumets definitive høydepunkt, Last Man Standing. Der kan strofen "I enjoy being alone 'cause then nobody can hurt me" gi selv den mest hardbarkede en klump i halsen. Det er også på denne låta at [ichabo] er nærmest å finne sitt eget sound. Med litt flere konserter og låter på merittlisten og med litt større artistisk selvsikkerhet under skjorta, tror jeg også at bandet vil oppnå nettopp det.

Det er derfor all mulig grunn til å merke seg navnet [ichabo] og sjekke ut den neste plata deres. Men inntil videre er det like greit å nøye seg med originalene.