Thing of the Past - Vetiver (2008)
Tight Knit - Vetiver (2009)
The Errant Charm - Vetiver (2011)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

El troubadour

Solen glimter over åskanten, Laurel Canyon våkner sakte til en ny dag. Det vil bli sommer resten av ditt liv.

Ligner ikke Devendra Banhart, Andy Cabic og co. mistenkelig på Charles Manson, Danny DeCarlo og resten av crewet som herjet Los Angeles' åssider på slutten av 60-tallet? Well, 10 million dune buggies are still coming down the mountains, fra en tid da også Neil Young, David Crosby, Stephen Stills og Joni Mitchell gjorde de samme områdene rundt Laurel Canyon til en slags liberal frikerhovedstad i California.

Man, Vetiver har med To Find Me Gone funnet en lignende vibe både i stil og uttrykk. Sammen med en relativt fast gjeng bestående av blant andre Devendra, cellist Alissa Anderson og fiolinist Jim Gaylord har Andy Cabic skapt Vetiver til å bli et sentralt orkester i den amerikanske nyfolken. Her har han med seg folk fra kretsen rundt Espers, Currituck Co., Nick Castro og andre uflidde vagabonder, og presenterer en plate som med glans overgår den lovende debuten fra 2004.

EPen Between (2005) bar bud om gode ting, fra denne er det tatt med et par nyrestaurerte versjoner, blant annet det fine åpningssporet Been So Long. Det er gledelig å melde at nesten alle de 11 låtene denne gangen holder en jevnt høy kvalitet. Hypnotiske You May Be Blue er nok høydepunktet, sammen med mektige Red Lantern Girls, på en plate der låtene slentrer godmodig fra pastoral folk til bølgende bossa, 70-talls FM-pop og joviale countryviser.

Fotografiene inne i omslaget forestiller Cabic og hans Vetiver på veien, i bussen, på kafé - på reise. To Find Me Gone er ikke en rastløs roadmovie av en skive, men heller en musikalsk reise, der selve gjennomgangstonen er mild som en sommerlig solnedgang på Zuma Beach. Han har vokst som låtskriver den godeste Cabic (han har skrevet alle selv, Down at El Rio sammen med Banhart), med hektisk turnévirksomhet både sammen med eget band og med Banhart, og cirka 25 medmusikere inn og ut av studio kunne dette raskt blitt en både rotete og usammenhengende skive. Men det er snarere overskuddet som preger disse innspillingene, avslappet og uanstrengt, kollektivt vennskap og musikalsk byttehandel på sitt mest vellykkede.

Så det er bare å hensette seg tilbake til varme, late dager. Lukk øynene til I Know No Pardon (er det ikke The Band som der kommer ruslende, mens de klimprer på I Shall Be Released?) og føl varmen strømme inn i kroppen. Dypp tærne i nærmeste tjern med Maureen (hør Townes Van Zandt nynne i buskaset). La dagen rinne vekk med en Double. Led deg inn i nattens fristelser sammen med Red Lantern Girls (som akkurat i det man tenker at dette blir hakket for lugnt, røsker liv i den slappe kroppen din og får deg på beina). Hold vennene dine i hånden og skrål med på Won't Be Me (Neil Young blir sikkert også med). Og endelig, join Devendra og Cabic på sin vei ned til El Rio (he'll take the cool nights with him). Gudene skal vite hva slags streker de vil finne på der. Bare et par-tre låter er litt for slappe (Idle Ties med sitt rett-frem komp, bysselullen The Porter), men det fjerner ikke inntrykket denne platen etterlater:

To Find Me Gone er en ode til den gode låt, en skål for de gode dager og et varig bilde for de gode minner.