The Black Angels

Free Gold - Indian Jewelry (2008)
Totaled - Indian Jewelry (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Indianerjuggel

Frigjørende støy-psykedelia som låter som en blanding av Suicide og My Bloody Valentine. Blant annet.

Indian Jewelry er en trio fra Houston, nå med base i LA, som gjerne blir en røverbande som teller 20 personer på en god dag. Invasive Exotics er etter det jeg vet deres første plate - og det er slett ikke dårlig det de gir oss her.

Førstesporet Lesser Snake er en mørk stammedans med autoritær vokal og sinte gitarhugg som higer etter å føre oss inn i en slags delirisk sekt som dyrker ekstatiske ritualer. Allerede på neste spor, talende titulert for hele platen Powwow, viser Indian Jewelry at de har langt flere hensikter enn det umiddelbare. Invasive Exotics inneholder i det hele tatt et mylder av ideer, men det er likefullt en overordnet linje som er mulig å følge gjennom platen. Stilmessig er det fullt mulig å trekke tråder et par tiår tilbake, der både Suicide og Depeche Mode kan navnedroppes, og et musikalsk slektskap til nyere navn som Black Angels, Black Dice og Black Rebel Motorcycle Club er heller ikke uvesentlig. Fra tredjesporet Dirty Hands er vi allerede langt borte i støyende syretrip psych-land, og der blir vi værende til Lost My Sight flyter vekk noen lysår senere.

Det er altså droger og droner, strober og støylag som gjelder her. Løse låtstrukturer og et gjennomført søplete lydbilde av skrapende metall og dissonante jam-sessions hjelper til med å bringe bandet nærmere avantrocken, mens både en repetetiv motorikk, tribale rytmer og dansbare beats gir en viss dynamikk over det hele. De lykkes ikke helt i å omfavne meg på det som er platens definitive spor, 10 minutter lange Going South, som omfavner alt som er skissert her, men jeg gir for forsøket.

Spriket mellom kjølige synthlåter som Come Closer og lo-fi skrangel i Partying With Jandek (som henviser til einstøingen fra hjembyen) representerer bare noe av den søkende tankegangen på Invasive Exotics - som over en hel skive aldri finner helt en samlende drivkraft - men servert fra et band det skal bli mer enn spennende å følge i tiden fremover.