Blonde on Blonde - Bob Dylan (1966)
Knocked Out Loaded - Bob Dylan (1986)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Apokalypse nå!

Dylans 44. studioalbum er et lekent møte med musikkhistorien og et apokalyptisk møte med de moderne mennesker.

"The hammer is on the table, the pitchforks on the shelves, for the love of God, Y'all take pity on yourself!"

De moderne tider. Chaplins film fra 1936 er et opprør mot industrialiseringen av samfunnet og kanskje spesielt filmen. Gjennom å personifisere den mislykkede arbeider i kamp mot maskinalderen, laget Chaplin en av stumfilmens aller største og siste klassikere. Bob Dylan har lånt mye av den samme frykten for fremtiden fra Chaplins perspektiv, men bruker den som en anledning til å kommentere musikkverden og menneskene som lager den. Den allerede klassiske linja "I was thinking about Alicia Keys, I couldn't keep from crying" som følges av "You brought me here, now your trying to run me away?" avslører Dylans standpunkt. Ved å subjektivt kombinere fortidens frykt for fremtiden med nåtidens flukt fra fortiden vises uroen i samtiden og Dylan lander trygt på begge beina som en frisk og moderne låtskriver.

Dylans tekstunivers er bygget så fragmentert og kaotisk at den narrative vinklingen i perioder er utolkbar. Jeg vil påstå at enhver lytter tar med seg sine personlige erfaringer og tolkningsmetoder i sin forståelse av dette albumet, dog er det unikt med Dylan. Det finnes millioner av lyttere der ute som føler at de kjenner Robert Zimmerman, og gjennom en over 45 år lang karriere og 44 album kan man vel også anse ham som en av de mest avkledde låtskriverne gjennom tidene.

Ingen er mer bevisst dette enn låtskriveren selv, og hans tekster er derfor bygget svært avansert med lånte linjer fra folk/country/blues og rockabilly-legender som Lonnie Johnson, Pete Seeger, Woody Guthrie, Muddy Waters og Carl Perkins for å nevne noen. Låtene har også utspring i Dylans livslange forhold til poesi fra en ung besettelse av T.S Elliot til et senere forhold til Henry Timrods skriblerier. Dylan har også en studert relasjon til bibelen. Et forhold som for ham har vært varierende; fra intervjuet som blir gjort i Don't Look Back hvor han blir konfrontert med sitt forhold til bibelen og han svarer nærmest pinlig berørt: "Yeah, I skimmed through it" via de kristne countryrock-albumene John Wesley Harding og Slow Train Coming, frem til hans seneste referansetrilogi hvor han på Modern Times lirer av seg linjer som "I don't need any God, I already know the way, remember I am your servant both night and day..."

Jeg vil derfor hevde at Dylan i senere karriere har inntatt en slags gnostisk profet-rolle. Han vet selv at han har tilgang til informasjon og kunnskap ikke alle hans lyttere har. Dylan er en døråpner, han er en visjonær idealist, han lar oss titte inn i hans erfaringer selv om han fremstiller de som historier om oss. Metaperspektivet i Modern Times er derfor vanskelig å bryte opp, Dylan kommenterer og observerer, men det er som alltid vanskelig å si hvor mye som er hans eget. Modern Times er allikevel et album laget av en artist med kjærlighet til sitt publikum, han vil oss godt.

De idealistiske visjonene kan spores helt tilbake til Dylans tidlige låtkatalog, det var idealismen som gjorde ham til nasjonens og samtidens stemme. På Modern Times er Dylans håp for samfunnet fremdeles til stede, og han maler et enormt bilde av det, hvor problemstillingene er mange og svarene til tider resignerte - men han etterlater allikevel et helhetsinntrykk som kan hjelpe lytteren å finne sitt eget budskap. Profeten Dylan gir oss ordene, så må vi tolke, det er et komplekst bilde som etterlater et slags bibelsk kaos av inntrykk. Åpningssporene Thunder on the Mountain og Spirit on the Water har begge gammeltestamentlige kilder, men Dylan vrir kaleidoskopet og lar referansene virke som en kommentar på det moderne samfunn: "Everybody's gotta wonder, what's the matter with this cruel world today?"

Her er selve kjernen i Modern Times. Det er en kommentar på dagens Amerika, og gjennom platas 10 spor utvikler Dylan et bredt persongalleri, det er bittesmå historier mellom linjene, små ord plassert utenfor kontekst som bryter opp den lineære og tradisjonelle låtskrivertradisjonen. En tradisjon Dylan var med på å utvikle og som han i senere tid fremdeles fornyer. Mest genialt utført er det på The Levee's Gonna Break, hvor Dylan torpederer lytteren med virkninger av orkanen Katrina som herjet Amerika. Her behandles ordene høytidelig, i oppstykkede termer på flukt fra sin egen mening og værende. Samtidig holder Dylan et stramt grep om strukturen fra toppen av dette tekstuniverset ved å kommentere hendelsene i refrengene: "If it keeps on raining, the leeve's gonna break" og oppsummerer "Some people still dreaming, some people are wide awake."

Via en ode til arbeiderklassehelten i Workingman's Blues #2, gjennom den håpløse romantikeren i When the Deal Goes Down og Someday Baby til den kaotiske fremstillingen av en sigøyner på flukt fra fortid og fremtid i Ain't Talkin' viser Dylan gjennom flere gjennomlyttinger et samfunn lik hjulet som Charlie Chaplin henger fra på Modern Times plakaten.

At et album som dette i det hele tatt kan toppe salgslister med sitt forholdsvis umoderne og refererende sound viser hvordan fortiden er elementær for fremtiden. Tekstene bærer metaforer for det utilstrekkelige i menneske, våre dager er fylt med forventninger mot idealer, avslag mot ikoner, fremtid og fortid hånd i hånd, det vi kaller de (post)moderne tider er en forvirrende tid, men det betyr ikke at de ikke alltid har vært slik, eller ikke kommer til å forsette å være det.

I de moderne tider er ikke alt like synlig, Dylans suksess med dette albumet vitner om en folkemasse interessert i opplysning og selvinspeksjon, "Someday you will be glad to have me around" synger Dylan, det moderne menneske trenger musikere med blodkvessete blyanter og mangfoldig poesi; for trøst, for refleksjon, for latter og gråt, inntil våre dagers ende.

Agnethe VR - Inspired

()

Spaden i egne hender + inspirasjon + hardt arbeid + talent + husholdsøkonomi = 78,57% resultat. Mer enn de fleste.