Mari Boine
Frank Zappa
Jan Garbarek

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Bring me no mongos but fury!

Oslo-'bandet' Didjexperience er ute med sitt andre album med kombinasjonen gitar, didjeridoo og saks.

Didjexperience spilte sin første konsert i 1994 og med årene har det etterhvert blitt over 200 løse og faste opptredener med løse og faste medlemmer. Selve Didjexperience-stammen utgjøres av gitarist Marius Løddesøl og mannen med blåserøret (Baard A. Tangen).

Løddesøls andre album har tittelen Mongo Fury - en hentydning til Zappa & Beefhearts velkjente livealbum Bongo Fury utgitt i 1975. Salaam Aleikum er ellers det eneste som minner noe særlig om Zappa med tunge gitarriff, flerfoldige saksofonlinjer og snakkesang som får meg til å tenke på Zappa In New York og Sheik Yerbouti. Dette er muligens platas beste spor. BC er løsere og mer folkeskoleaktig pludring mellom saks, håndtrommer, cello og didjeridoo som kunne egne seg på en stand som reklamerte for biodynamisk musikk på alternativmessa. Tobab byr på en litt artig setting av nordiske folketoner oppå orientalsk rytmer med kombinasjonen munnharpe, rikelig perkusjon, saks og elektrisk gitar. Dette ligner på et spontant førsteutkast til noe Jan Garbarek eller Arild Andersen kunne ha jobba med den gangen de glødet mest for fusjon som inkorporerte den norske folkemusikken (på slutten av 80-tallet). På slutten får imidlertid tunge gitarer overtaket! Kappleik og In To To er bygget opp rundt samspillet mellom Løddesøl og Tangen (også Are Hofstad er med på kappleiken!) med bjeffende didjeridoo og folketoneaktige gitar-ragaer som av en eller annen grunn får meg til å tenke på Steve Tibbets. Heileif og Hello Mellow Yellow er innspilt live på Garage i Bergen og litt klossete redigert i studio (flere av klippene kan høres).

Baard A. Tangens didjeridoo-spill er det ingenting å utsette på, det finnes imidlertid mange muligheter til å sjekke ut verdens eldste instrument i forskjellige settinger. Prøv for eksempel David Hudsons Woolunda - Ten Solos for Didgeridoo (utgitt av Celestial harmonies) eller hans samarbeider med Steve Roach om du foretrekker en fusjon med søkende ambient musikk. I sistnevnte retning har vi også Ash Dargan og Stephen Kent. Vil du ha flere jazz-rock elementer iblandet kan du sjekke ut Adam Plack & Johnny (White Ant) Soames eller Charlie Mc Mahon (prøv gjerne Gondwanaland).

Mongo Fury er innspilt i rykk og napp fra sommeren 1995 til august 2001 med flere ulike besetninger. Med 34 minutter og 25 sekunder materiale preget av frispill blir dette noe tynt. Musikken ligger i grenselandet mellom jazz, rock og etnisk musikk, en kombinasjon som er utprøvd en rekke ganger med godt resultat. Her heller hovedtendensen mot løst solospill henslengt over heller monolittiske melodiske temaer uten noen særlig progresjon. Dette blir rett og slett ikke interessant nok! Disse karene utfordrer hverandre for lite musikalsk, slik at solospillet mangler spenninger, konflikter, løsninger og klimaks. Jeg etterlyser mer tæl og ekte inspirasjon. Mange av de stundene som er representert her var sikkert givende for de medvirkende, men det spørs om verden egentlig trenger en slik CD-dokumentasjon. Det er sikkert mye bedre å nyte Didjexperience live!