Metallica
Megadeth
Slayer

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

For mildt til å drepe

Ikke akkurat et 'Attack of the killer-Anthrax', men snarere et svakt vindpust fra det som en gang var et av verdens største thrash-band.

Denne samleren kom i fjor, og Anthrax har gjort som flere andre band har valgt før dem (deriblant U2), nemlig å la fansen selv få bestemme hvilke låter som skulle få plass. Dette har vist seg å være et eksellent valg. Låtene er knallsterke og representerer stolt det beste av det beste. Men selv om låtmaterialet har tålt tidens tann, er det ingen stor hemmelighet at selve besetningen har hatt sine utskiftinger opp gjennom åra, noe som også har kommet til uttrykk musikalsk.

Etter at Joey Belladonna forlot bandet i 1992 og hans etterkommer John Bush gjorde krav på mikrofonstativet, skiftet det før så thrasha metal-bandet stil. Nå var det med ett en mer kommersiell retning som ble tingen, og med Bush i spissen satte bandet kursen mot nye jaktmarker. Til fortvilelse for noen, og glede for andre. Det finnes heller ingen Belladonna på The Greater of Two Evils, og det må sies at det er litt merkelig å høre godlåter som Indians fremført av den "nye" besetningen. Lydbildet er nesten irriterende glattpolert og perfekt, og stemmen til Bush hører i grunnen ikke helt hjemme i låter som Among the Living og Caught in a Mosh.

Men på en annen side er det suggererende trøkket som kommer spesielt godt til syne i den midtempo Keep it in the Family helt uovertruffent. Det finnes fremdeles både guts og energi i disse karene selv om det ikke har kommet fullt så godt frem i de siste årenes albumutgivelser. Allikevel kan man for så vidt spørre seg om hva som er vitsen med denne best of-samlingen, ikke minst når vi vet hva som er dagens situasjon i Anthrax. Tidligere i år kom nemlig Joey Belladonna vandrende tilbake, og den gamle besetningen fra midten av 80-tallet har igjen overtatt Anthrax-fanen.

I sommer kommer bandet hovedsakelig til å konsentrere seg om konserter innad i Storbritannia. Når turnevirksomheten etter hvert kommer til sin ende, har Anthrax halvveis lovet (i alle fall ymtet frempå om) at det vil komme nok en studioskive. Selvfølgelig med Belladonna i front.

Ikke minst derfor fremstår The Greater of Two Evils som en enda mer meningsløs utgivelse. Dette er en pakke vi slett ikke har behov for, og derfor finnes det ingen grunn til å ikke la samlingen bli stående igjen i platebutikkhyllene og støve. Er du nysgjerrig på Anthrax, skaff deg bandets fremste thrash-perler Spreading the Disease (1985) og Among the Living (1987). Hvordan det kommer til å gå med bandet nå som Belladonna er tilbake i front, får vi se. Men jeg kan avsløre så mye som at jeg ikke akkurat har de største forhåpningene til den halvveis planlagte studioskiva.