Chumbawamba
bob hund

Hallå? - Doktor Kosmos (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Morsom og skrudd sosialist-pop fra Sverige.

Döda Överklassen, Medelklassen Och En Stor Del Av Underklassen.

Med titler som Kapitalist! Nu Skal Du Dö! og billig kopimaskin-estetikk på coveret kan man lett bli henledet til å tro at Doktor Kosmos er et godt gammeldags politisk punkeband. Stor blir derfor overraskelsen når man setter på plata og første spor lyder mest som et svensk Belle & Sebastian. Ikke mye punk altså, men rikelig med politikk. Tekstene er Doktor Kosmos' styrke, og i likhet med bob hund klarer de å skrive morsomme låter med alvor i bunn. Eller omvendt. Etter å ha lagd to 'rockopera'-plater som utspilte seg i et fiktivt univers der Doktor Kosmos kjempet mot den onde Dr. Knark, ville Doktor Kosmos nå gjøre en plate om virkeligheten. Og da handler det naturligvis om klassekamp og sosial urettferdighet.

Alt er gjort med underfundig humor, men ikke nødvendigvis med ironi. Det er ingen tvil om at det skjuler seg ekte engasjement bak de humoristiske tekstene. Som for eksempel i låten Känslorna, der Doktor Kosmos fabulerer over "Känslan av att inte veta om man är kåt eller kär", men også "Känslan av att aktiehandel är någonting fel" og "Känslan av att alle ni som jobbor med reklam är horor". Eller i låten Jimi Tenor och Kenneth Johnsson, der en konsert med Jimi Tenor blir sammenlignet med et foredrag om svensk arbeiderklasse av Kenneth Johnsson. Begge deler blir hyllet med refrenget "Det var så jävla bra!". Og når de jublende synger "Kapitalist! Nu Skal Du Dö!" i låten med samme navn, høres det ut som om de faktisk mener det de sier. Et tøft refreng er det uansett.

Men alt er altså svært uhøytidelig framført. En av låtene heter Eurovision Sosialist Contest 2001, og med den oppsummerer Doktor Kosmos begivenhetene i Göteborg i fjor på en svært treffende måte. På et vis kan de minne om anarkistene i Chumbawamba i måten de blander humor, politikk og skrudd popmusikk. Musikalsk er de sammensurium av referanser, selv nevner de både Nick Drake, Jon Spencer, Bruce Springsteen og Lou Reed, uten at de likner på noen av dem. Låtene er i utgangspunktet gitarbasert pop-rock, spedd på med synth og elektroniske lyder, og mange fine vokal-harmonier. De alle fleste låtene har catchy og nynnbare melodier, og det er imponerende hvordan Doktor Kosmos klarer å kople sine relativt kompliserte og ordrike sosialist-humor tekster med lettfattelige melodier. Eksempel på et usannsynlig refreng, som likevel funker fint som bare det:

Jag låg med henne i Sundsvall och Gävle
Jag låg med henne i Malmö och Umeå
Jag låg med henne i Tjeckoslovakien

Selv om ikke alle låtene holder helt mål er Reportage! et underholdende og sjarmerende album man blir i godt humør av, og Doktor Kosmos er herlig politiske uten å bli selvhøytidelige. Bare synd at bandet ikke beholdt den fantastiske tittelen Döda Överklassen, Medelklassen Och En Stor Del Av Underklassen, som var en av mange forslag til hva platen skulle hete.