Howie B
DJ Krush

The Outsider - DJ Shadow (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kongelig varietè

DJ Shadow tilgodeser oss med et nytt album seks år etter debuten, men uten å leve opp til tidligere tiders storhet.

Det har gått seks år siden DJ Shadow slapp sitt kritikerroste debutalbum Endtroducing på Mo' Wax Records. Albumet har blitt stående som en milepæl innen instrumental, eksperimenterende hip hop, og var med på å sette Mo' Wax på kartet som leverandør av sløye utgivelser i grenselandet mellom hip hop, trip hop og rap. I mellomtiden har Shadow fokusert sitt blikk for dødelige breaks på andre prosjekter, og musikkverden har ventet sulteforet på et nytt album fra mesteren. The Private Press er oppfølgeren som skal forsøke å stagge forventningene til et hungrig kritikerkorps og et publikum som venter på nye meldinger fra sin Messiah.

Etter utgivelsen av Endtroducing forkynte Shadow at han ikke så noen grunn til å følge opp debuten med en utgivelse i samme musikalske stil, og at han så på debutalbumet som et avsluttende kapittel i motsetning til en introduksjon. Med dette i bakhodet har Shadow bare delvis holdt sitt løfte om fornyelse på The Private Press. Etter en slapp start hvor en samplet stemme resiterer et brev, dukker det første ordentlige sporet opp i kjent stil. Fixed Income er ikke langt i fra uttrykket Shadow mestret på debuten, selv om denne låta er strippet for alle innfallene som dominerte Endtroducing og som i sin tur gjorde den til en så interessant utgivelse. Deretter følger albumets egentlige introduksjon i form av den morsomme Un Autre Introduction før breakbeatene og overraskende konvensjonelle samples på Walkie Talkie tar oss med tilbake til det samme territoriet som dominerte Endtroducing.

Vi er allerede halvveis ut i albumet før Shadow introduserer noe i retning av et nytt element. Vel, nytt er det egentlig ikke, men sjelfull vokal har ikke dominert Shadows utgivelser så langt i karrieren. Six Days er andre singel fra albumet og er langt på vei en tradisjonell soul-ballade i crooner-tradisjonen. Et definitivt brudd med den eksperimenterende og strengt instrumentelle stilen som har fulgt Shadow tidligere. Første singelen fra utgivelsen og den siste ordinære låta på skiva, You Can't Go Home Again, følger også i større grad et tradisjonelt låtmønster enn vi er vant med fra den kanten. Det er tross alt ikke så lenge siden Shadow tok den 40 minutter lange "singelen" What Does Your Soul Look Like til toppen av indielistene i Storbritannia.

Den beste delen av skiva starter med dobbelsporet Mongrel... Meets His Maker, hvor Shadow igjen oppløser alle sjangerkonvensjoner og lar sporene formes naturlig utifra sterke musikalske ideer. Right Thing/GDMFSOB (Clean Instrumental Version) følger med apparte samples og en eksperimenterende tilnærming til låtoppbygging. På GDMFSOB er det breakbeaten som løfter låta over de mer anonyme sporene på albumet. Monosylabik er platas soleklare høydepunkt hvor Shadow beveger seg over i domenet til Howie B og snekrer sammen et lydcollage som er himmelsk i sin kompleksitet. Når Shadow er i dette lunet overgår han det meste av tidligere utgivelser (også de til Howie B), det er bare så synd at han oppnår dette nivået så sjelden på The Private Press.

De påfølgende låtene høres ut som halvferdige skisser og lander et sted mellom dødfødte forsøk på morsomheter og meningsløse rytmeutskeielser. Summa sumarum kommer ikke The Private Press i nærheten av storheten til forgjengeren. Til tross for øyeblikk av genialitet, som på Monosylabik, kan man ikke annet enn å være skuffet etter å ha lyttet seg igjennom DJ Shadows reintroduksjon til det platekjøpende publikum.

Fleet Foxes - Fleet Foxes

(Sub Pop / Bella Union)

Eit ruralt pop-under tufta på gamle tonar, like naturleg og friskt framstilt som lerkesong ein grønnkledd vårdag.