Sun/Sun - Schtimm (2002)
Waybackthens - Schtimm (2004)
As I Make Me Sick - Schtimm (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Godteri til din hodetelefon

Det begynner å ta av for Schtimm, denne gangen med bra remiksing som bonus.

Saltdalbandet Schtimm begynner virkelig å gjøre seg, både musikalsk og oppmerksomhetsmessig. Med singelen The Hardcore Waving Of Happyflags - som inkluderer fire gode remikser av låten - og Quart-spilling i år, ser det ut til at det flasker seg for de fire musikerne. Konserter på alt fra Blå i Oslo, til København og Lund, slipp i europeiske land via tyske Make My Day Records gjør det ikke akkurat verre. Jeg kom meg aldri på Headphones-konserten på Blå, men ryktene tilsier at det var en svært så sjarmerende og vel gjennomført konsert. Sent i sommer ser jeg at de skal ha konserter på Nyksund og Leknes i Lofoten. For de som er i området da; få det med deg! Det kan neppe være mer passende konsertsteder for dette bandet enn en solvarm Lofoten og dunkle nordnorske lokaler.

The Hardcore Waving Of Happyflags, er en litt angstridd og mørk låt med referanser til blant annet Radiohead og andre mer deprimerte britiske band. Med sin plassering midt i låtrekka på Schtimm Plays Mrakoslav Vragosh (2002) er dette helt klart et av albumets bedre spor. Litt kort og raskt unnagjort låt, men her får du jo også hele fire remikser. Først ut er Per Kristian Nordnes/PK101 (Parity Boot), som har laget en helt finfin arcade-remiks, som dras mer i retningen av datarock og Playstation-feelingen. Så følger Tore H. Bøe med sin remiks, kanskje ikke så veldig interessant variant der lyden grumses enda mer til - litt vanskelig å vite helt hva Bøe ville med denne versjonen. Børge Fjordheim (Cloroform, Wunderkammer, Morten Abel, Lano Places) krydrer det derimot mye mer til med bakenforliggende kule trommebeats og elgitar - og drar låten i helt andre retninger enn originalen var på vei. Produsenten bak Schtimm, Are B. Simonsen (HAM), lager en mer chillout-preget variant som helt klart holder mål.

En god original og fire beståtte remikser gjør at dette er helt kurant å bruke pengene på, men selvfølgelig ville jeg først og fremst svidd av feriepengene på Schtimm sine album før jeg går såpass langt. Uansett tror jeg framtiden er lys for Schtimm, her kommer vi til å få høre mer.

Ricochets - The Ghost of Our Love

(White Jazz)

Her lukter det 60-tall, knuste hjerter og klassikerstatus lang vei.