Colour Contrast Context

The Lionheart Brothers

CD-EP (2004) - Chewin' Pine / Voices Music & Entertainment (VME)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kontrastvæske

EP nummer 2 fra trønderband som utforsker området mellom skotupp og drømmepop.

Med sin andre EP skal The Lionheart Brothers befeste sin posisjon som et av landets mer lovende unge band de senere år, i hvert fall innen britisk-klingende shoegaze/drømmepop. Det er nemlig vanskelig å høre dette uten å sende noen tanker tilbake til Spacemen 3, Ride, My Bloody Valentine, Slowdive og lignende. Eller ulignende. Det er nemlig også mulig å få (om enn svake) vibber av noe islandsk (koringen på Lead Me to the Water) og Pink Floyd (innledningen på Time River Floaty). Nå skal ikke dette bli et argument mot Lionheart. For det første er det ikke altfor mange som driver med denslags, i hvert fall ikke her til lands, og det er ikke nødvendigvis noe galt i å være åpen med sine kilder. Dessuten gjør Marcus Forsgren & hans brødre sin greie ganske så godt.

Jeg setter pris på at de løfter på sin bløte dyne med et par kortere EPer, etterfulgt av tung turnering rundt omkring i landet. Dette bandet går den lange veien, og i mange tilfeller, den eneste rette. Hard jobbing og innarbeidelse av materialet er ofte det som skal til for å skape noe av en viss kvalitet. Det har ikke gått meg hus forbi at de har høstet meget gode omtaler for denne EPen allerede, og jeg skal ikke være den som kaster vann på bålet. Men for å gjøre det klart med en gang, Colour Contrast Context lover mer dybde både i tittel og omslag (bra som vanlig når Chewin' Pine står bak) enn det de presterer her.

De fire låtene er ryddig produsert, det vil si at antydningen til tåkefulle hemmeligheter bringes frem i lyset mens støyen holdes mer skjult denne gangen. Melodiene er likefullt kledd med en slags disig prakt, og duver avgårde med gyngende puls. Marcus Forsgren synger med søvnig, litt likeglad stemme som passende nok drar ut av seg mer eller mindre meningsbærende tekster. Musikalsk pakker de seg inn med en rik instrumentering, fremheves i så måte bør Astrid Skogvang som skaper mye av særpreget på platen med sitt fiolinspill, Kine Wallums fløyte kan høres på de to siste sporene. Det hever et ellers ganske intetsigende spor som I Burn Myself On You og legger et generelt mykt skogsromantisk moseunderlag som tåkeguttene kan hvile seg på.

Colour Contrast Context er igjen et vellykket plateslipp fra The Lionheart Brothers, men de virkelig store ordene vil jeg la ligge inntil de slipper et helt album som viser om de evner å holde høy kvalitet over tid. Til da har de nok også spikret en enda fastere identiet. Mest av alt er det den bølgende, varierte Lead Me to the Water gir meg mest tro på bandets fremtid. Over fire låter er uansett ikke dette så verst, selv om det blir ganske så høytidelig og emosjonelt til tider: I've been crying, Eyes are dry and blood is shed, Fill me up, I've been laying in a bed of blood and sweat, That's where we'll meet again... Gler mæ.